Isnin, 24 September 2007

DOA SESAT

Doa Ya Amanal Khaifin Berasal Daripada Kaum Yahudi?

``Ya amanal khaifin aminna mimma nakhaf, Ya amanal kha’ifin sallimna mimma nakhaf, Ya amanal kha’ifin najjina mimma nakhaaf.''

Ada beberapa persoalan ditimbulkan berhubung dengan doa tersebut.

Pertama ialah perkataan aman. Siapa itu aman, kerana sekiranya dirujuk kepada sifat-sifat Allah s.w.t, yang sembilan puluh sembilan, tiada terdapat perkataan tersebut.

Di dalam al-Quran surah al-Israk (17), ayat 110, Allah s.w.t, berfirman
yang bermaksud: ``Berdoalah kamu dengan menyebut Allah atau Ar Rahman atau mana-mana Asmaaul Husna dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam solat dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara kedua itu.''

Apabila dirujuk kepada Asmaaul Husna maka jelas tidak terdapat kalimat Aman. Syeikh Muhammad al Mandili, guru di Masjid al Haram, Makkah, melarang umat Islam berdoa dengan doa tersebut kerana katanya doa tersebut asalnya doa orang-orang Yahudi. Menurut Syeikh Muhammad, pengikut Nabi Musa a.s, terbahagi kepada dua golongan. Pertama golongan yang benar-benar beriman dengan Nabi Musa a.s.
Golongan satu lagi ialah golongan yang berbelah bagi kerana sungguh
pun mereka beriman dengan Nabi Musa a.s, tetapi hati mereka masih takut kepada Firaun.

Akhirnya golongan ini datang menemui Haman (Perdana Menteri Firaun) meminta perlindungan. Lalu mereka beramai-ramai merayu-merayu dengan ungkapan berikut:

Ya Haman, aminna mimma nakhaf. Ya Haman, salimna mimma nakhaf. Ya Haman, najjina mimma nakhaf.
Maksudnya: Wahai Haman tenteramkan kami, kami takut (kepada Firaun). Wahai Haman, selamatkan kami, kami takut. Wahai Haman, lepaskan kami, kami takut.
Pendita Yahudi telah membuang huruf `ha' (abjad Arab) atau `h', dengan tujuan untuk menyelewengkan masyarakat Islam, khususnya mereka yang tidak memahami bahasa Arab. Oleh itu, sesiapa yang tahu asal usulnya dan masih lagi mengamalkan doa tersebut, maka rosak akidahnya! Kesalahan bahasa juga boleh dikaitkan kerana `` Ya '', adalah huruf seruan yang bermakna ``wahai!'' Maka selepas `` ya '' lazimnya diletakan nama atau sifat seperti ``Ya Allah, ya Latif'' atau kuniah yakni nama timangan seperti Ya Aba al Qasim. Sementara perkataan aman adalah kata nama terbitan yang bererti keamanan. Keamanan tidak boleh memberi apa-apa ketentuan, kerana penentuan yang mutlak adalah Allah s.w.t.

Mengikut pandangan Datuk Mohd. Yunus, bekas mufti negeri Melaka, doa tersebut boleh dibaca dengan syarat perkataan aman digantikan dengan Ya Allah atau Ya Ar Rahman atau mana-mana Asmaaul Husna.
Para ulamak usul berpendapat, ibadah yang dipersetujui oleh semua
ulama adalah lebih baik daripada ibadah yang dipertikaikan. Doa adalah ibadah. Oleh itu, tidak logik selepas kita bersolat kerana Allah, kita menadah tangan meminta kepada yang lain! Doa tersebut juga bukan doa ma'sur, yakni doa-doa yang dibaca oleh Rasulullah s.a.w. Lagi pun dalam sebuah hadis Rasulullah memberi amaran yang bermaksud: ``Barang siapa yang menunjuk jalan yang salah, maka dia akan memikul semua dosa-dosa pengikutnya!''

HARI RAYA

SOAL JAWAB PUASA

Kala Jengking

Tazkirah

Ahad, 23 September 2007

PUASA BERKESAN BENTUK INSAN CEMERLANG

Bersama Prof Dr Sidek Baba

AL-QURAN dalam surah al-Baqarah, ayat 183 memberikan asas penting mengenai amalan puasa dalam membangun jiwa muttaqin. Penegasan al-Quran adalah wajar kerana roh manusia perlu dibimbing daripada tahap nafsu yang haiwani ke arah nafsu insani.

Proses pemurniaan jiwa (tazkiah an nafs) adalah jalan membangun jiwa muttaqin. Jiwa muttaqin bakal merintis jalan hidup ke arah kecemerlangan.

Dalam surah al-Hujurat, ayat 13, Allah memberikan asas bahawa manusia yang terbaik atau cemerlang di sisi-Nya ialah orang yang muttaqin. Jiwa muttaqin adalah orang yang memahami pedihnya balasan Allah bagi mereka yang ingkar dan mempunyai insaf-ketuhanan mengenai kekuasaan Allah yang memerhati dan menyaksikan apa dilakukan manusia.

Konsep atqaqum atau ketakwaan penting bagi seseorang Islam. Yang membezakan orang yang percaya kepada agama tauhid dan agama mensyirikkan Allah antara lainnya ialah binaan jiwa muttaqin.

Jiwa muttaqin memberikan asas ihsan kepada manusia. Rasulullah SAW memberikan pedoman bahawa orang yang muhsin apabila melakukan ibadat, walaupun tidak melihat Allah tetapi sentiasa merasakan bahawa Allah melihatnya.

Asas ihsan adalah asas yang sangat releven dengan amalan puasa. Yang menyebabkan manusia berpuasa daripada lapar dan dahaga, memelihara pancaindera, mengawal hawa nafsu ialah keyakinan tinggi bahawa Allah melihat dan mengetahui apa saja yang manusia lakukan.

Jika seseorang mengunci dirinya dalam bilik untuk makan atau minum, orang lain mungkin tidak boleh mengetahuinya. Jiwa muttaqin berasaskan ihsan yang tinggi akan menjadikan manusia yakin bahawa Allah mengetahui perbuatannya.

Jika jiwa muttaqin dan keihsanan tinggi ini sudah sebati dalam diri seseorang Muslim kesan ke arah kecemerlangan adalah hebat sekali. Seorang bapa akan mengasihi isterinya dengan baik kerana suami yang muttaqin tahu bahawa suami harus berlaku adil kepada isteri.

Isteri adalah amanah Allah dan amanah waris walaknya. Makna qawwamun alan nisa’ iaitu pembimbing dan pelindung isteri memberi makna besar bagi seorang ibu yang bakal membangunkan zuriat suami.

Ibu yang dikasihi dan disayangi suami adalah ibu yang bakal mengalami jiwa sejahtera dan bahagia kerana suaminya adalah pelindung dan pembimbing yang baik. Suami insaf bahawa jiwa muttaqinnya mendidik dirinya bersifat amanah dan adil terhadap isteri. Suami dan isteri adalah bakal contoh kepada pembentukan watak anak. Anak akan menjadi amat berbahagia kerana memiliki ayah dan ibu berjiwa muttaqin.

Hal yang sama juga boleh berlaku jika seseorang itu menjadi pegawai dalam sesebuah jabatan atau organisasi. Penghayatan puasa tidak hanya terbatas dalam hubungan rohaniahnya dengan Allah tetapi hadir di tempat kerja.

Penghayatan rohaniah yang memberikan rasa takwa dan ihsan mendorongnya berlaku amanah, adil, telus dan tulus di tempat kerja. Apa saja yang dilakukan dalam pejabat atau di luar organisasi akan sentiasa diperhati oleh Allah.

Bagi mendapatkan barakah dan rezeki halal di tempat kerja dan kerja sebagai sebahagian daripada ibadat, pegawai itu akan sentiasa menghubungkan jiwa muttaqin dan daya ihsannya yang tinggi untuk tidak melakukan penyelewengan, salahguna kuasa, rasuah atau kezaliman terhadap orang lain. Asas ini akan menjadikan organisasi yang dipimpinnya cemerlang.

Kesan rabbaniyyah juga boleh berlaku antara ahli ilmu dan masyarakat. Pemikir dan pensyarah di universiti umpamanya, perlu memiliki jiwa amanah dan ihsan yang tinggi terhadap pelajarnya. Ilmu yang diajarnya tidak saja membabitkan ilmu mengurus sistem (fardu kifayah) tetapi juga harus dapat menitipkan ilmu mengurus diri (fardu ain).

Ini supaya ilmu mengurus sistem tidak hanya berdiri seadanya tetapi ditunjangi nilai Rabbaniyyah dan etika yang tinggi supaya ilmu dipandu oleh falsafah akhirnya membimbing pelajar kepada kebenaran dan hikmah.

Menghayati puasa memberi makna besar kepada umat Islam. Seperti juga solat, puasa memberikan pengalaman diri yang bermakna. Ia adalah latihan rohaniah dan fizikal yang boleh memberi kesan besar terhadap perubahan watak dan akhlak.

Bayangkan seseorang yang menghayati makna puasa, ia mengerti makna kelaparan. Dengan ihsan dan jiwa muttaqin, ia bakal mendorong ahli ibadat menginsafi bahawa kekayaan dan kemiskinan adalah suatu suratan dan usaha dilakukan manusia.

Memahami kepayahan golongan miskin, tidak berada, mengalami keuzuran dan kesakitan, berjuang di jalan jihad fisabilillah, anak yatim umpamanya mendekatkan ahli ibadat dengan fitrah. Orang yang muttaqin memahami bahawa harta dan kekayaan yang diterima bukan miliknya. Ia harus dibersihkan dengan zakat dan sedekah supaya harta dan kekayaan miliknya dapat dibersihkan.

Menunaikan zakat fitrah dan melakukan infak atau sedekah mendekatkan manusia sesama manusia atas asas mahabbah dan silaturahim serta membangkitkan rasa kemanusiaan yang tinggi. Hikmah melakukan semuanya itu akan kembali kepada diri dan bagi yang ikhlas, Allah akan tambahkan rezeki, harta, darinya pahala dan barakahnya bertambah.

MINTA MAAF DENGAN ANAK JIKA BUAT SALAH


CENDEKIAWAN pendidikan Islam, Abdullah Nasih Ulwan mengatakan bahawa kecemerlangan anak natijah daripada amalan dan pengalaman yang mereka lalui. Perkara ini akan tersemat di dalam jiwa serta hati sanubari mereka sejak kecil, terutama pada peringkat awal iaitu di bawah usia enam tahun.

Begitulah besar kesan tarbiah anak sejak kecil dan antara faktor penentu kejayaan mereka.

‘Izzah iaitu yakin kendiri atau self-esteem adalah rasa hormat diri, yakin dan percaya bahawa diri dihargai. Ia asas penting membina sahsiah anak sejak kecil. Kajian mendapati bahawa anak yang mempunyai masalah ‘izzah akan lebih mudah untuk terbabit dengan salah laku, gejala sosial dan penagihan dadah.

Ibu bapa, pengasuh dan guru mesti peka terhadap perkara ini dan berusaha untuk menggalakkan pembinaan ‘izzah anak.

Berikut 10 perkara penting yang perlu disemai dalam diri anak-anak untuk mencapai tujuan ini.

* Melahirkan hubungan kasih sayang, hubungan rapat dan berasa selamat sejak bayi dilahirkan.

Rangsangan peringkat awal ini sangat penting dan tidak dapat diambil alih oleh rangsangan daripada barang atau benda. Sekiranya kanak-kanak berasa diketepikan dan tidak diterima, dia sukar untuk membina keyakinan dan mempelajari sesuatu.

Kasih sayang mesti tanpa syarat iaitu tanpa mengambil kira rupa paras dan kebolehan mereka. Kita harus berlaku adil kepada anak-anak dan sikap pilih kasih boleh membunuh rasa hormat diri mereka. Mereka akan berasa rendah diri dan terlalu sensitif.

Hal ini seperti sabda Rasulullah bermaksud: “Samakanlah pemberian di antara anak-anak seperti kamu sekalian senang apabila mereka adil di dalam berbakti yang sama kepada kamu sekalian (ibu bapa).” (Hadis riwayat Muslim)

* Fahami dunia dan emosi anak dengan menggalakkan mereka meluahkan perasaan dan berkongsi masalah.

Mengenakan butang baju mungkin masalah besar kepada anak berumur tiga tahun. Apabila kita memberikan perhatian dan menggalakkan mereka menyelesaikan masalah, anak akan berasa lebih yakin diri.

* Jelas apabila membetulkan kesilapan anak.

Kita hendaklah membetulkan perbuatan mereka, bukan diri mereka. Apabila mereka menconteng buku, jelaskan bahawa perbuatan itu akan merosakkan buku. Elak daripada memarahi mereka dengan mengatakan mereka nakal. Dengan cara ini anak akan belajar kenapa sesuatu perbuatan itu tidak boleh dilakukan dan tidak tersalah anggap bahawa diri mereka tidak disukai.

* Tetapkan peraturan dan terangkan sebabnya.

Kanak-kanak belajar daripada pengulangan. Jangan rasa marah dan letih untuk mengulangi peraturan yang sama saban hari kerana inilah cara mereka belajar mengingati sesuatu.

Dalam menetapkan peraturan juga, kita mestilah konsisten dan tidak selalu menukarnya, terutama pada kanak-kanak. Mereka mungkin tidak akan belajar membuang sampah sekiranya bakul sampah sering bertukar tempat.

* Galakkan anak membuat pilihan sendiri.

Elakkan memaksa anak menerima keputusan dibuat. Bagi kanak-kanak berikan dua atau tiga pilihan untuk memudahkan mereka memilih seperti pakai baju hijau atau biru dan makan nasi atau mi.

* Membina pengalaman baru dalam diri anak.

Beri sokongan apabila mereka mengambil risiko positif seperti belajar menunggang basikal. Kegiatan ini walaupun berisiko, jika anak tidak mencuba kejayaan tidak akan dicipta dalam diri mereka.

Ibu bapa dan guru perlu mencari keseimbangan di antara melindungi anak dan membiarkan mereka memperoleh kemahiran baru dalam hidup. Kita mesti bersabar daripada terlalu membantu anak. Biarkan mereka mencuba sendiri dan belajar daripada kesilapan.

Tidak semua kesilapan akan membunuh keyakinan diri, sebaliknya memupuk sifat lebih berhati-hati. Anak yang tergelincir di tempat licin mungkin lebih berhati-hati apabila berjalan. Kadang-kadang, mereka sememangnya perlu belajar daripada kesilapan.

* Meminta maaf sekiranya melakukan kesilapan.

Anak akan belajar bahawa melakukan kesalahan secara tidak sengaja tidak mengapa. Apa yang perlu dilakukan adalah meminta maaf dan belajar daripada kesalahan yang sudah dilakukan.

* Beri pujian dan kata-kata galakan positif apabila anak berusaha melakukan sesuatu.

Perkara ini perlu selalu dan segera dilakukan untuk memberikan kesan. Contohnya, beri pujian pada anak yang mencuba untuk menyuap makanan sendiri walaupun tumpah dan comot. Dengan cara ini mereka akan lebih bersemangat dan tekun mencuba melakukan atau mempelajari sesuatu.

Berbeza pula dengan memberi ganjaran apabila anak melakukan yang terbaik. Hal ini, akan memberi tekanan kepada mereka untuk melakukan hanya yang terbaik. Elakkan juga daripada hanya menegur apabila anak melakukan kesilapan. Ini boleh menyebabkan mereka tidak dapat membezakan yang baik dan buruk.

* Menggalakkan anak melakukan kerja dan kreatif mengikut kemampuan mereka.

Dalam hal ini kita terlebih dulu mesti sentiasa melakukan sendiri kerja di depan anak.

Galakkan anak berkreatif secara bebas. Jangan mengongkong anak dengan satu cara melakukan sesuatu. Contohnya, meminta anak melukis rumah mengikut bentuk yang biasa kita lukis. Semua aktiviti seni dan estetika sangat baik untuk meningkatkan keyakinan mereka. Hargai hasil kerja anak dengan mempamer atau merakam aksi mereka.

* Menggunakan disiplin secara positif.

Kanak-kanak akan berasa lebih selamat dan yakin sekiranya kehidupan seharian mereka berdisiplin. Masa untuk kegiatan harian mestilah tetap dan tidak selalu diubah. Contohnya, masa makan dan masa belajar. Anak akan rasa lebih yakin, berdisiplin dan terdidik.

Islam juga sudah mendidik kita untuk mempunyai disiplin diri yang tinggi seperti solat dan puasa.

Mengasuh dan mendidik anak adalah amanah Allah yang memerlukan komitmen tinggi dan berpanjangan.

HIKMAH PUASA

SOALAN:
SETIAP amalan dan ibadat rasanya ada hikmat dan fadilat. Agaknya apakah hikmat puasa?

JAWAPAN:

Ehm.. Hikmat puasa yang paling besar agaknya ialah bagi mendidik jiwa dan nafsu agar dapat mencapai makam takwa. Takwa adalah sifat yang terpuji. Dengan takwa mampu mencegah diri daripada melakukan dosa dan maksiat.

Firman Allah bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Difardukan ke atas kamu puasa (Ramadan) sebagaimana diwajibkan ke atas orang sebelum kamu semoga kamu bertakwa. (al-Baqarah: 183)

Puasa juga menjadi benteng dan perisai bagi seseorang. Perisai kerana puasa dapat melemahkan nafsu. Nafsu sebenarnya banyak merosakkan. Oleh itu, ia perlu dididik agar menjadi nafsu yang baik. Juga perisai daripada api neraka.

Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: Puasa itu adalah perisai. (riwayat Bukhari)

Puasa juga akan melembutkan hati seseorang ketika melihat penderitaan orang lain. Ramai lagi orang yang kelaparan di atas muka dunia ini. Dengan berpuasa, kita dapat merasai derita lapar dan dahaga.

Puasa juga akan mendidik untuk bersikap amanah. Amanah kepada Allah dan diri sendiri. Mana ada orang yang tahu bahawa kita puasa sepenuhnya atau tidak. Kalau tidak amanah, sambil menyelam boleh minum air.

Puasa juga akan menajamkan akal. Cuba ambil buku teks dan baca selepas makan tengah hari atau makan malam, biasanya otak tidak boleh menerima apa yang yang dibaca. Sebab itu, dikatakan bahawa masa yang baik untuk membaca ialah dua jam selepas makan. Badan juga menjadi lemah khususnya untuk melakukan ibadat.

Disebut antara kata-kata hikmah Luqman al-Hakim ialah: “Apabila perut penuh dengan makanan, maka fikiran akan tidur, kebijaksanaan akan diam dan anggota badan menjadi malas.”

Puasa juga boleh mengurangkan keagresifan dan keaktifan nafsu syahwat. Mungkin kerana inilah ada anjuran daripada Baginda s.a.w. agar orang yang tidak mampu berkahwin untuk berpuasa dengan sabda Baginda: Dan sesiapa yang tidak mampu (untuk berkahwin) maka atasnya puasa kerana sesungguhnya puasa baginya sebagai perisai nafsu. (riwayat Bukhari)

- Petikan daripada buku Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang PUASA Tapi Anda Malu Bertanya, terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd.

Jumaat, 14 September 2007

10 Panduan Didik Anak Budayakan Ramadhan


Dalam sahih Bukhari, diriwayatkan daripada ar-Rabi’e binti Muawiz berkata: “Kami semua berpuasa dan kami juga melatih anak-anak kami berpuasa. Kami menyediakan permainan daripada bulu untuk mereka. Apabila salah seorang daripada mereka ingin makan, kami berikan mainan itu sehingga tiba waktu berbuka puasa.”

Berikut adalah 10 panduan untuk membudayakan ibadat Ramadan dalam diri anak:

1. Membuat persiapan menyambut Ramadan dengan menghias rumah dan membeli atau membersihkan keperluan ibadat seperti sejadah, songkok dan telekung. Ia dilakukan supaya anak dapat merasakan kepentingan bulan yang mulia ini.

2. Menceritakan sejarah wajib puasa, mengulang kaji semula rukun, syarat, sunnah, adab dan hikmah puasa supaya anak melakukan ibadah dengan penuh kefahaman dan penghayatan, tidak sebagai ikutan saja.

3. Melatih anak berpuasa secara beransur-ansur selama beberapa jam dan kemudian beberapa hari. Ganjaran berupa pujian dan hadiah boleh diberikan untuk menggalakkan mereka berpuasa tetapi yang lebih penting selalulah menerapkan dalam diri anak untuk mendapatkan pahala dan keredaan Allah dalam apa juga dilakukan. Bagi anak kecil yang tidak berpuasa raikanlah mereka ketika berbuka dan bersahur supaya mereka dapat bersama berdoa dan berkongsi kegembiraan dengan keluarga.

4. Memperingatkan anak supaya menjalani ibadah puasa dengan penuh ihsan iaitu merasakan Allah sentiasa bersama dan melihat setiap perbuatan mereka. Latih jiwa anak untuk reda dengan perintah Allah, ikhlas beramal dan menjaga pantang larang berpuasa setiap masa.

5. Menjaga solat fardu lima waktu dan menunaikan solat berjemaah. Bawalah anak untuk bersolat fardu dan Tarawih berjemaah di masjid. Bagi ibu yang tidak dapat ke masjid kerana anak kecil, mereka boleh solat fardu dan Tarawih berjemaah bersama anak perempuan di rumah.

6. Al-Quran diturunkan pada Ramadan, jadi kita perlu mengingatkan anak supaya menghidupkan Ramadan dengan banyak membaca al-Quran.

Seeloknya bertadarus bersama sekeluarga supaya dapat memperbetulkan tajwid dan pemahaman anak terhadap al-Quran. Mereka juga boleh digalakkan menghafal surah pendek.

7. Mengingatkan anak supaya memelihara kesempurnaan ibadah puasa dengan mengamalkan akhlak yang mulia dan menghindari kegiatan sia-sia. Galakkan mereka untuk mengisi masa lapang dengan banyak berzikir dan membaca buku berfaedah.

8. Mengajar anak berjimat cermat dan mengelakkan pembaziran dalam urusan berbelanja untuk berbuka, bersahur dan persiapan hari raya.

9. Memupuk tolong menolong, berkasih sayang dan mengeratkan silaturahim dengan keluarga, jiran dan sahabat handai seperti mengadakan majlis berbuka puasa bersama serta meningkatkan amalan bersedekah.

10. Mengingatkan anak supaya tidak mensia-siakan kelebihan 10 akhir Ramadan dan tidak meninggalkan takbir hari raya kerana terlalu sibuk dengan persiapan hari raya. Galakkan anak untuk menyambut hari raya dengan penuh keinsafan dan kesyukuran. Terangkan bahawa konsep Ramadan bagi menjaga tunas amalan yang tumbuh dan subur supaya tidak rosak atau cacat dan terus diamalkan pada bulan berikutnya.

Ibu bapa dan orang dewasa adalah contoh kepada anak. Jadi dalam usaha kita membudayakan ibadah berpuasa yang berkualiti dalam diri anak, kita mesti memperbaharui niat dan azam diri untuk terus memperbaiki akhlak dan amal. Sama-samalah kita panjatkan doa supaya ibadah puasa dan ibadat lain sepanjang Ramadan kali ini dapat dijalankan seisi keluarga dan diterima Allah.

Disediakan Pengusaha Taska dan Tadika Islam, Rosnah Ahmad yang boleh dihubungi di wanitajim0@yahoo.com

RM20 sejam

RM20 SEJAM

--
Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya
yang berusia 7 tahun. Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu
bertanya kepada ayah.....

Anak: Ayah...ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?
Ayah: Hmmm....nak tanya apa?
Anak: Ayah...berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?
Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa sibuk-sibuk nak tanya?
Si ayah mula menengking.
Anak: Amin saja nak tahu ayah... Tolonglah beritahu berapa
pendapatan ayah sejam di pejabat?
Si anak mula merayu pada ayahnya.
Ayah: 20 ringgit sejam.. Kenapa nak tahu?
Jerkah ayahnya lagi.
Anak: Oh..20 ringgit..
Amin menundukkan mukanya.
Anak: Ayah.. boleh tak bagi Amin pinjam 10 ringgit dari ayah?
Si ayah mula menjadi berang dan berkata, "Oh, itu ke sebabnya kamu
tanya pasal pendapatan ayah? Kamu nak buat apa dengan duit tu?
Mintak sampai 10 ringgit?
Nak beli mainan lagi?? Ayah penat-penat kerja cari duit, kamu
senang-senang nak membazir ya.. Sudah, pergi masuk bilik.. tidur!
Dah pukul berapa nih...!!"
Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan dia kembali ke biliknya. Si
ayah duduk di sofa sambil memikirkan mengapa anaknya yang sekecil
itu meminta duit sampai 10 ringgit. Kira-kira 2 jam kemudian, ayah
kembali

tenang dan terfikir kemungkinan besar anaknya benar-benar memerlukan

duit untuk keperluan di sekolah kerana anaknya tak pernah meminta
wang sebegitu banyak sebelum ini.

Dengan perasaan bersalah, si ayah melangkah menuju ke bilik
anaknya.Didapati anaknya masih belum tidur. "Kamu benar-benar
perlukan 10 ringgit? Nah.. ambil ni" Si ayah mengeluarkan sekeping
duit kaler merah. Si anak itu segera bangun dan tersenyum girang.
"Terima kasih banyaklah
ayah!"

Lalu dia mengangkat bantalnya dan mengeluarkan sekeping nota 10
ringgit yang sudah renyuk terhim pit oleh bantal.
Bila ternampak duit itu, si
ayah kembali berang. "Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan kamu
dah ada duit sebanyak itu?? Dan dari mana kamu dapat duit tu??"

Amin tunduk... tak berani dia merenung ayahnya.
Sambil menggenggam
kemas duit itu, dia menerangkan....."Duit ni Amin kumpul dari
belanja sekolah yang ayah bagi hari-hari. Amin minta lagi 10 ringgit

kat ayah sebab Amin tak cukup duit..."

"Tak cukup duit nak beli apa??"
Jerkah ayahnya lagi.

"Ayah.... sekarang Amin dah ada 20 ringgit..
Nah..ayah ambil duit
ni. Amin nak beli sejam dari masa ayah di pejabat tu. Amin nak ayah
balik kerja awal esok. Amin rindu nak makan malam dengan ayah.."
Jelas Amin tanpa memandang wajah ayahnya...

Moral:
Kongsilah cerite ni ngan sesape aje yg anda suka tapi..yang penting
sekali, kongsilah masa sebanyak 20 ringgit itu
bersama2 dgn insan yang
anda sayangi. Ini hanyalah setitis peringatan kepada sesiapa yang
bekerja keras sepanjang hidupnya..yang bakal kerja sok lusa... atau
sesiapa saja yang selalu sibuk...
Jangan biarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa dinikmati bersama2
dengan mereka2 yang begitu rapat dengan kita..yang sentiasa berada
di hati kita..

Bayangkan...bila dah kerja nanti...kalau kita mati..pihak syarikat
akan senang2 cari orang lain..gantikan kita.
Tapi..keluarga, rakan2 yang
kita tinggalkan kat dunia ni pasti akan berasa suatu kehilangan
sepanjang hidup mereka...Fikirlah...selama ni...apa yang kita dah
buat untuk keluarga kita?.. untuk insan yang kita sayang??

Jumaat, 7 September 2007

TAULADAN UNTUK SUAMI ISTERI YANG SERING BERGADUH

Tauladan Untuk Suami Isteri Yang Selalu Gaduh Gaduh i Sepasang suami istri yang sudah menkah selama 7 tahun dan memiliki 3 orang anak, terlibat dalam sebuah pertengkaran hebat. Begitu hebatnya pertengkaran mereka, sampai akhirnya mereka memutuskan
Tauladan Untuk Suami Isteri Yang Selalu Gaduh Gaduh


Sepasang suami istri yang sudah menikah selama 7 tahun dan memiliki 3

orang anak, terlibat dalam sebuah pertengkaran hebat.

Begitu hebatnya pertengkaran mereka, sampai akhirnya mereka memutuskan

untuk bercerai, mengakhiri kehidupan rumah tangga mereka secepat mungkin.


Mereka menemui seorang peguam, untuk melangsungkan perundingan

pembagian

harta diantara mereka, perundingan berlangsung lancar, namun akhirnya

sebagian besar masalah terselesaikan, baik tanah, rumah, dan semua aset

harta mereka dapat dibagi dan mencapai kepuasan kedua belah pihak.


Hanya satu hal tidak ditemukan jalan keluarnya, yaitu mengenai

pembagian

anak [jangan lupa anak mereka tiga orang], baik si suami maupun si

istri

sama sama ingin mengasuh 2 anak, tidak ada yang mau mengalah, dan anak

tidak mungkin dibelah dua seperti pada Zaman Sulaiman dulu.


Akhirnya mereka menemui seorang tokoh agama, meminta nasehat bagaimana

jalan keluar yang harus ditempuh.

Sang Imam akhirnya memberika jalan keluar yang bijak, yaitu mereka

diminta menunda perceraiannya selama satu tahun, mereka harus menambah

satu orang anak selama satu tahun, bila Tuhan mengizinkan perceraian

mereka, Tuhan akan memberikan tambahan satu anak, total menjadi 4 anak,

sehingga mudah untuk dibagi diantara mereka berdua.


Karena si suami dan si istri sangat serius untuk bercerai, mereka

berusaha keras untuk menambah anak, dan akhirnya mereka berhasil.


Setahun kemudian, ketika Sang Imam berjalan jalan, beliau bertemu

dengan

pasangan suami istri ini, sedang bergandengan tangan dengan mesra,

sehingga Sang Imam bertanya, : "Apakah Kalian tidak berhasil menambah

anak sehingga kalian batal bercerai?".


Sang Suami lalu menjawab : "Tuhan maha pengasih, Dia memberikan kami

tambahan anak, tapi sekaligus juga memberikan isyarat agar kami saling

memaafkan dan saling mengasihi, kami memutuskan untuk tidak bercerai".



"Bagaimana Tuhan memberikan isyaratNya?", tanya Sang Imam.


"Tuhan memberikan kami tambahan anak, bukan satu anak, tapi dua anak,

anak kembar !!".


Beberapa hikmah:

1. Menunda tindakan negatif sering bermanfaat, apalagi ketika seseorang

sedang dikuasai emosi.
Ada baiknya jika kita sedang marah kita menunda

sesuatu yang ingin kita lakukan. Betapa banyak penghuni penjara yang

menyesal: mengapa ketika marah memukuli istri/anak/dsb sampai tewas....



2. Mampu mengendalikan marah [emosi] adalah kunci kebaikan, sehingga

nabi saw menekankan laa taghdhab [jangan marah] kepada sahabatnya.



3. Kisah diatas menunjukkan kasih sayang Allah, tetapi ada yang lebih

baik daripada kisah diatas yaitu pasangan suami isteri yang selalu

berhasil meredam pertengkaran mereka. Mungkin keluar rumah meninggalkan

isteri/suami yang marah untuk sebentar kemudian kembali membawa buah

tangan/peralatan baru kesukaannya akan membuatnya tersenyum, meminta

maaf dan berfikir betapa baiknya suaminya/isterinya.



4. Pertengkaran itu lumrah rumah tangga. Dengan pertengkaranlah

keharmonisan semakin terasa nikmat. Orang bijaksana akan menikmati

pertengkaran dan masa-masa setelahnya dengan tetap mengendalikan

suasana

agar tidak sampai keluar dari sunnah Nabi saw. Karena pertengkaran itu

seperti api: sedikitnya bermanfaat tetapi besar dan luasnya
membinasakan.

....sampaikanlah ilmu walaupun hanya satu ayat...... ....muhasabahlah diri

sendiri sebelum muhasabah diri orang lain...........



Sabtu, 1 September 2007

40 KESILAPAN IBUBAPA

1. Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat

2. Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat

3. Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak

4. Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak

5. Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disajikan kepada anak-anak

6. Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan

7. Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan

8. Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak

9. Kurang melahirkan kasih sayang

10. Sering mengeluh di hadapan anak-anak

11. Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi dan pulang dari sekolah

12. Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan

13. Tidak memberatkan pendidikan agama di kalangan anak-anak

14. Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak

15. Tidak memprogramkan masa rehat dan riadah anak-anak

16. Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca

17. Mengizinkan anak-anak menjamah makanan dan minuman yang tidak halal

18. Tidak menunjukkan contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak

19. Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak

20. Terdapat jurang komunikasi di antara ibubapa dengan anak-anak

21. Tidak menggunakan bahasa yang betul

22. Suka bertengkar di hadapan anak-anak

23. Sentiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak

24. Tidak membimbing anak-anak supaya mematuhi syariat

25. Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak

26. Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak

27. Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak

28. Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak

29. Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak

30. Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak

31. Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak

32. Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak

33. Kerap meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan anak-anak

34. Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan

35. Sering mengancam dan menakutkan anak-anak

36. Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan

37. Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman ke atas anak-anak

38. Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak

39. Tidak tegas mendidik anak-anak

40. Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama

Dipetik dari buku ‘40 kesilapan mendidik anak’ oleh Dr. Hassan Ali, AKRAB 1996