Khamis, 1 April 2010

Haiwan dan Perangai Manusia

Belajar dari Haiwan

LALAT

Jangan berperangai seperti lalat. Sentiasa mencari tempat yang kotor. Begitulah manusia, kalau berperangai seperti lalat, sentiasa mencari yang buruk-buruk, kesalahan orang.



LEBAH

Jadilah seperti lebah, sentiasa mencari manfaat, melihat kebaikan. Manusia yang berperangai seperti lebah akan sentiasa berfikiran positif, mencari kebaikan pada setiap yang ia temui.


BABI

Jangan jadi seperti babi, kerana ia tidak pandai membela anak. Hanya tahu memuaskan nafsu semata-mata.


HARUAN


Jangan juga jadi seperti ikan haruan. Anak sendiri pun dimakannya. Begitulah manusia di zaman ini, ada yang jenis merosakkan anak sendiri. Dirogolnya, dibunuhnya.


BURUNG

Jadilah seperti burung, keluar terbang waktu pagi untuk mencari rezeki, pulang ke sarang waktu petang. Manusia yang berperangai seperti burung, ia menjadi seorang yang bertanggungjawab terhadap keluarganya.


KUPU-KUPU

Jangan jadi seperti kupu-kupu. Suka hinggap di merata-rata. Sekejap di situ, sekejap di sini. Apatah lagi kupu-kupu malam. Ini manusia yang menjadikan pelacuran sebagai profesion.


MURAI

Jangan jadi seperti burung murai. Ke sana ke mari, mulutnya tidak pernah berhenti berbunyi. Manusia yang berperangai seperti burung murai akan sentiasa mengumpat orang kerjanya.


ANJING

Jangan juga menjadi seperti anjing yang diselamatkan, kemudian digigit orang yang menyelamatkannya. Manusia jenis anjing, tidak berterima kasih kepada orang yang membantu kesempitannya tetapi menyusahkan pula.

Tiada ulasan: