Ahad, 21 Disember 2008

JAGA AKHLAK ANDA

Hayati klip video ini. Jangan kita jadi contoh teladan yang buruk buat anak-anak kita. Bak kata pepatah melayu, "BAPA BOREK ANAK RINTEK".



Jagalah akhlak kita demi kebaikan anak-anak

Selasa, 16 Disember 2008

Gaya seorang model. Fuyo.....Jangan jadi model betul2, ayah ngah tak suka...
Men in Black ke....Panca Sitara.......

Salam...Nama saya Balqis

Afiq tengok apa tu?

Ni apa ni? Mogok ke, tunjuk perasaan?
Mok Teh Dah yang cun dulu kini selamanya..perasan.....
Ayoh Chik Lee Cooper tgh posing maut!!!
Pok Andy LALA dan Humaira yg tembam......
Ayoh De 'Spiderdey'
Tuan Moderator...........

Isnin, 15 Disember 2008

BAYI AJAIB

Rabu, 10 Disember 2008

ERTI PENGORBANAN

Raya Haji berakhir hari ini(Khamis). Takbir tidak akan dilaungkan lagi selepas dari Maghrib hari ini. Selama 4 hari berlalunya Aidil Adha, adakah kita menghayati erti pengorbanan yang sebenar? Pengorbanan sangat luas skopnya. Seluruh kehidupan kita merupakan suatu pengorbanan. Cuma yang membezakannya aialah kecil atau besar, dan cara pengorbanan itu berlaku. Adakah pngorbanan itu keranaNya yang satu? Atau kerana yang lainnya.

Sejarah korban dalam Islam mengajar kita bagaimana sepatutnya kita iktiqadkan pengorbanan yang kita laksanakan. Kisah Habil dan Qabil, begitu juga Nabi Ibrahim alaihissalam yang diarah menyembelih anaknya Ismail alaihissalam mempunyai suatu petunjuk yang amat jelas iaitu Pengorbanan hendaklah ditujukan buat Allah azza wajalla. KeranaNya, tidak kerana yang lain. Ia mengajar kita mengikhlaskan hati semata-mata keranaNya. Tidak kira ikhlas itu sama ada martabat ibadah hamba, ibadah saudagar, mahu pun ibadah orang yang bersyukur. Dalam konteks Aidil Adha kali ini, biarlah ianya naik ke martabat tertinggi iaitu pengorbanan kerana kita bersyukur ke hadrat Ilahi.

Seorang anak patut merealisasikan pengorbanan terhadap kedua ibubapanya. Tetapi yang berlaku adalah sebaliknya. Memang kebiasaannya ibubapa melakukan pengorbanan buat anak-anaknya. Pengorbanan dari sudut kewangan, harta benda dan perasaan. Anak-anak sukar memahami ini semua. Kekadang mereka mahu agar ibubapa menuruti kehendak mereka. Mahu itu dan ini, minta itu dan ini, tanpa mengira kemampuan ibubapa. Lihatlah kisah gadis belasan tahun yang mengikuti teman lelakinya ke Lombok, kemudiannya berkahwin di sana. Dia sanggup meninggalkan ibubapanya di Malaysia. Ini merupakan suatu pengorbanan. Bagaimana? Si gadis sanggup mengorbankan ketaatannya kepada kedua ibubapa demi cintanya terhadap si lelaki indonesia itu. Bukankah syurga itu di bawah telapak kaki ibunya? Sanggup dia mengorbankan 'syurga'nya demi sebuah cinta. Ada juga yang berpendapat, kenapa pula ibubapanya tidak boleh berkorban untuknya? Ingatlah dalam usia semuda itu, kekadang manusia membuat keputusan tidak berdasarkan kematangan berfikir tetapi lebih kepada hati, perasaan dan hawa nafsu. Hati pula, cukup bersihkah untuk buat keputusan yang diredhai Allah kalau begitulah natijahnya? Salah satu hendaklah dikorbankan dalam memilih keputusan. Tetapi biarlah pengorbanan yang dibuat berbaloi dunia dan akhirat.

Begitu juga kes seorang isteri yang sanggup meninggalkan anak dan suaminya demi sebuah cinta palsu terhadap seorang pengkid. Anaknya yang masih kecil ditnggalkan begitu sahaja. Sehinggalah selepas 3 tahun baharu beliau menyedari kesilapannya. Beliau sebenarnya dipergunakan oleh si pengkid tadi untuk kewangan semata-mata. Habis duit dan barang kemasnya diambil. Cintanya terhadap si pengkid mengorbankan cinta dan tanggungjawabnya terhadap suami dan anaknya.

Dua kes ini merupakan contoh pengorbanan yang tidak kena pada tempatnya. Pengorbanan ini membawa empunya diri ke kancah kezaliman! Maka, biarlah pengorbanan yang dilakukan selari dengan syarak. Biarlah pengorbanan yang dilakukan menjadi saham buat kita ke syurga. Seperti pengorbanan harta benda yang ditunjukkan oleh Abu Bakar, Umar, Uthman dan sahabat-sahabat dalam kempen derma jihad yang diisytiharkan Rasulullah s.a.w. Seperti pengorbanan Khadijah buat suaminya Muhammad s.a.w. Seperti pengorbanan Hanzolah yang meninggalkan isterinya tercinta yang baru dinikahinya untuk ke medan jihad perang....

p/s:Tiada jihad tanpa pengorbanan.

SELAMAT MENYAMBUT AIDIL ADHA

Ambe sambut aidil adha tahun ini dengan penuh kesederhanaan. Bahkan rumah pun tidak semeriah tahun lepas. 'Chek' (ibu) balik dari KL bersama dua adikku-Fadzil dan Fazly. Yang lain beraya di KL. Maklumlah, nak jimat belanja. Raya puasa dah balik. Jadi, raya haji tak payah nak balik. Lagipun tiada yang istimewa di kampung buat diorang. 5 orang adik beradikku di sana. aku tiga beradik di kampung. Chek pula memang lebih senang tinggal di Gombak bersama adik perempuanku. Alasannya mahu menjaga cucu selagi terdaya. Chek memang seorang yang sangat mengambil berat kebajikan cucu2nya. Chek tak sanggup lihat adikku hantar cucunya di Pusat jagaan bayi. Pelbagai perkara buruk terlintas di kepalanya. Jadi, disebabkan Chek pun tinggal di KL, diorang sudah biasa bertemu dengan Chek. Alasan rindu balik kampung utk bertemu bonda sudah tiada dalam benak diorang. Aku tak kisah, asalkan Chek bahagia. Lagipun, akhir2 ni aku terperasan setiap kali Chek balik kampung, lelah Chek menjadi2. Mungkin kerana faktor rumah kami yg berhabuk. Maklumlah rumah lama. Rumah kayu, atap bata. Memanglah banyak habuk. Aku kesian kat Chek.

Tahun ni semua adik beradik tak buat korban. Tahun lepas kami buat. Tak pelah...Terima daging korban orang aje lah....

Ahad, 23 November 2008

JANGAN MINUM LAICI TIN

Istighfar kita banyak2. Entah berapa kilo dan benda2 ni espsecially buah Lychee tu yg dah
kita telan dgn begitu lazat.Tau-tau adalak campur benda2 haramtu..
Tak tau nak makan apa dah. macam2 lani..makan biscuit ada melamine.. makan buah2 dlm tin ada extract khinzirlah.

Apapun kita hati2lah jgn beli dan suapkan ke mulut kita dan anak2.










KESEMUA YG DI ATAS ADA MENGANDUNGI LEMAK BABI/KHINZIR.
JAKIM telah menghantar surat pada semua retailer supaya tutup tanda
halal pada produk tersebut.
"Narcissus" is an established and well known brand associated with high quality China canned food and seasoning such as whole mushrooms, asparagus spears, lychees, spiced pork cubes, stewed pork chops etc. The range of "Narcissus" food products, which is very well demanded in many parts of the world, include :
Canned Meat
Canned Seafood
Canned Fruits
Canned Vegetables
Seasonings
di atas adalah barang2 keluaran narcissus.

Kepada semua muslimin dan muslimat tolong sebar2kan info ini kepada umat islam yg lain.untuk mendapat kesahihan tentang hal ini sila lawati
website


http://www.halaljak im.gov.my/

Rabu, 12 November 2008

CATATAN 'NNOREH'

6 hingga 9 November baru lepas ambe ke KL, atas pelawaan sahabat yang mengaturkan tazkirah di surau masjid di sekitar Selangor Darul Ehsan. Ambe baru tahu rupa-rupanya di Selangor, ada orang-orang yang bertanggungjawab menyusun dan mengatur kuliah, tazkirah, ceramah agama di surau masjid bagi ustaz-ustaz dari luar Selangor. Pernah ambe diberitahu bahawa ustaz di Selangor tidak mencukupi untuk menampung pengajian di surau dan masjid bagi mendidik masyarakat dengan Islam.

Ambe pergi bertiga: Ustaz Zul, Din dan ambe sendiri. Kami menaiki waja ustaz Zul yang bermurah hati menggunakan keretanya. Tapi sebaik sahaja perjalanan dimulakan, aku merasakan kelainan pada wajanya. Bak kata orangputih, 'there must be something wrong with the car." Setelah ambil Din di pejabat, Ustaz Zul suruh Din bawa kereta. Ambe yang tak pernah naik dengan Din, baru tahu bahawa Din suka bawa laju tetapi cekap. Tapi yang masih merisaukan ambe ialah tayar kereta yang rasa lain macam. Sesampainya di Dungun, kami berhenti di sebuah kedai tayar untuk 'check' apa yang tak kena. Apabila kami tilik tayar kanan bahagian depan, agak terkejut kerana ada rekahan panjang. Ambe rasa bukan setakat itu sahaja yang bermasalah, bahkan 'balancing dan alignment' juga perlu dibetulkan. Tapi disebabkan nak cepat kerana kuliah pertama bermula maghrib hari bertolak, maka kami putuskan untuk teruskan perjalanan selepas menukar tayar kanan bahagian depan.

Sesampainya di Gombak, ambe minta dihantar ke rumah adik ambe di Taman Sri Gombak yang hanya bersebelahan dengan 'highway.' Ambe tidak risau kalau ke KL sebab lima orang adik beradik ambe bekerja di sana. Abang dan dua adik di Puchong, dua lagi adik di Gombak. Adik ambe menawarkan kereta kancilnya untuk diguna ke sana sini berkuliah. Tak lupa juga ambe bertemu dengan ibu tercinta kerana ibu sudah hampir 6 bulan berada di rumah adik perempuan ambe bagi menjaga anak bongsunya yang berusia enam bulan itu. Hanya tinggal kami tiga beradik di kampung. Ambe, Fandi (bongsu lelaki) , dan Fazlina(bongsu betul). Ustaz Zul dan Ustaz Din tidur di rumah sahabat ustaz Din. Ambe bukan tak mahu rai mereka, tapi disebabkan ibu ada di Gombak, maka ambe rasa lebih utama ambe menjaga hati seorang ibu berbanding hati kawan. Tapi mereka sebenarnya faham keadaan ambe.

Malam itu, ambe kena kuliah di Surau Mizan, Flat Jalan Duta, tempat staf kerajaan tinggal. Suraunya cantik dan luas.

bersambung..........

Ahad, 2 November 2008

CARA MUDAH LIPAT BAJU T

Buat surirumah

Isnin, 20 Oktober 2008

SALADIN PART 4

SALADIN PART 3

SALADIN PART 2

SALADIN PART 1

SALADIN PART 6

SALADIN PART 5

Isnin, 13 Oktober 2008

WAKTU HARAM SOLAT


Soalan:
Bila waktu haram solat? Adakah waktu tu haram untuk solat sunat ke fardhu ke qadha ke ?

Jawapan:

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن صلاة بعد العصر حتى تغرب الشمس ، وبعد الصبح حتى تطلع الشمس

Maksudnya : Dari Abi Hurairah r.a :Sesungguhnya Rasulullah s.a.w melarang dari mengerjakan solat selepas asar sehingga terbenam matahari dan solat selepas subuh sehingga terbit matahari.[hadis riwayat Imam Bukhari,Imam Muslim,Imam Abu Dawud,Imam Tirmizi,Imam Nasaie dan Imam Ahmad

Waktu-waktu yang diharamkan solat

Sebahagian As-Syafi'eyah mengiktibar sebagai (waktu-waktu yang dimakruhkan untuk solat) iaitu tegahan karahah tahrim[Karahah tahrim adalah apa yang di sabitkan haramnya itu dengan dalil yang ihtimal dan perlu kepada takwil]-makruh tahrim.

Waktu yang diharamkan untuk solat ada lima :Tiga berhubung dengan waktu dan dua berhubung dengan perbuatan


Waktu waktu yang diharamkan solat yang berhubung dengan waktu

1) Dari terbit matahari sehingga tegak dengan kadar tombak dengan pandangan mata iaitu bersamaan 16 minit.(dalam tempoh 16 minit setelah matahari terbit)


Kadar tombak adalah 4 darjah

Satu darjah bersamaan 4 minit


2) Dari istiwa (pembahagi dua) matahari sehingga zawal (gelincir).Tempohnya terlalu singkat,diharamkan solat ketika ini.


Istiwa adalah : matahari berada di tengah-tengah langit

Zawal adalah : Condongan matahari di tengah-tengah langit


3)Dari langit kelihatan kekuning-kuningan sehingga maghrib.


Waktu-waktu yang diharamkan utuk solat yang berhubung dengan perbuatan

1) Selepas melaksanakan solat subuh sehingga terbit matahari

2) Selepas melaksanakan solat asar sehingga terbenam matahari

Solat-solat yang diharamkan pada waktu yang diharamkan untuk solat,( waktu yang lima) terbahagi kepada dua:

1) Solat-solat sunat kerana sabab muta'akkhir (sebab terkemudian) .Ia terbahagi kepada enam:

a) Solat sunat ihram

b) Solat sunat istikharah

c) Solat sunat keluar dari rumah

d) Solat sunat musafir

e) Solat sunat Qatl

f) Solat sunat hajat


2) Solat sunat mutlak,iaitu solat yang tanpa sebab dan tiada waktunya,seperti solat tasbih dan sebagainya yang tiada waktu yang khusus untuk melaksanakannya.

Waktu-waktu yang terkecuali daripada waktu yang haram iaitu berhubung dengan tempat dan waktu.

1) Tempat : Tanah Haram mekah : iaitu di dalam masjid haram dan kawasan-kawasan tanah haram di mekah,maka dibolehkan solat di kawasan ini pada bila bila waktu tanpa ada waktu yang diharamkan.

2) Waktu : Dari waktu istiwa sehingga zawal pada hari jumaat

Tidak diharamkan untuk melaksanakan qada solat pada waktu-waktu yang diharamkan untuk solat. (boleh melaksanakan qada solat pada bila bila waktu tanpa ada waktu tahrim)

Begitu juga dengan solat-solat sunat kerana sabab mutaqaddim (sebab terdahulu) seperti sola sunat wudhu dan solat sunat tahiyat masjid,ataupun kerana sabab muqaran (sebab bergandingan) seperti solat gerhana matahari dan bulan.

Hukum solat ketika khutbah jumaat

Apabila khatib sedang berkhutbah di atas mimbar,maka diharamkan untuk solat walaupun solat itu adalah solat qada kecuali solat sunat tahiyat masjid dan diwajibkan untuk meringankan (mempercepatkan) solat tahiyat masjid itu dan tidak boleh menambah dua rakaat lagi selain dari solat tahiyat masjid yang tadi.

NASIB RUMAHTANGGA AKIBAT BERCERAI

Jangan salah faham. Ini bukan rumah dilanda ribut. Bukan juga rumah ditimpa pokok besar. Rumah ini merupakan mangsa penceraian sepasang suami isteri yang sudah tidak sehaluan lagi.

Apa?Kampung mana? Maaf, ini bukan di Malaysia. Walaupun rekabentuknya mirip rumah orang melayu, sebenarnya ia terletak di Kemboja. Ia dulunya milik sepasang suami isteri yang tinggal di pedalaman Kemboja. Si suami yang menuduh isterinya mempunyai hubungan sulit dengan seorang anggota polis yang bertugas di kampung itu, mengambil keputusan untuk bercerai, dan bertindak 'menyerahkan' hanya separuh daripada rumah mereka kepada bekas isterinya. Moeun Sarim, 45 tahun, mengambil semua cebisan yang dipotong dua daripada rumah mereka. Begitulah kata bekas isterinya Vat Navy, 35 tahun. "Memang sangat pelik, tapi itulah kehendak (bekas) suami saya." Kata Vat Navy ketika dihubungi melalui telefon di sebuah kampung yang jaraknya sejauh 62 km dari Bandar Phnom Penh. Beliau mendakwa mereka bercerai bulan lalu.

...................................

Akhir zaman, bukan setakat anak-anak jadi mangsa cerai, rumah yang tak bernyawa pun kena juga....

Berita di atas saya petik dari Yahoo news.

Ahad, 12 Oktober 2008

PAKAI SELUAR DALAM

Pelajar pra sekolah tersepit kemaluan pada zip seluar(Petikan Utusan Malaysia)

PASIR PUTEH 12 Okt. - Akibat tidak memakai seluar dalam, seorang pelajar lelaki pra sekolah sebuah sekolah di bandar ini telah tersepit hujung kemaluannya semasa menarik zip seluar semasa keluar dari tandas sekolah hari ini.

Pihak sekolah terpaksa mengambil masa hampir sejam bagi membuka kembali 'bahagian' tersepit itu yang bertambah sukar apabila pelajar itu meronta-ronta akibat kesakitan.

Dalam kejadian kira-kira pukul 10 pagi itu, beberapa guru lelaki terpaksa menggunakan pelbagai cara untuk membantu pelajar berkenaan seperti menggunakan gunting bagi memotong zip dan penyepit besi untuk melonggarkan bahagian yang tersepit.

"Kanak-kanak berusia enam tahun itu membuang air kecil di tandas sekolah berkenaan pada waktu rehat tetapi disebabkan tidak memakai seluar dalam sebahagian kulit kemaluan tersepit pada zip seluarnya," kata guru yang bertanggungjawab membuka bahagian tersepit itu, Che Alias Che Deraman.

Beliau berkata, ibu kanak-kanak tersebut telah dipanggil ke sekolah bagi membantu menenangkan anaknya dan memudahkan kerja membantu pelajar tidak bernasib baik itu.

"Kita memberi cadangan kepada beliau untuk merujuk kes itu ke klinik kesihatan yang berdekatan tetapi tidak dipersetujui oleh ibunya yang terus meminta pihak sekolah menguruskannya," katanya.

Sehubungan itu, Che Alias meminta ibu bapa menasihatkan anak masing-masing supaya memakai seluar dalam bagi mengelakkan kejadian seumpama itu berlaku.

##################


Nasihat saya, pastikan anak-anak lelaki kita pakai seluar dalam sekiranya seluar yang dipakai mempunyai zip, lebih-lebih lagi yang belum berkhitan/bersunat!!

Rabu, 8 Oktober 2008

MPV PROTON!!!





Selasa, 7 Oktober 2008

MENCARI JODOH

NI ADA KAWAN KIRIMKAN BIODATA DAN GAMBAR SEORANG GADIS YANG DESPERATE NAK CARI JODOHNYA....

Abg,
Ika seganla. Dah la kita tak lawa. Biodata ika ada kat bawah. Kalau betul ada kawan-kawan abg ikhlas nak berkenalan dengan ika, diorang kena terima ika seadanya tau. Maklumlah, ika ni orang kampong. Diorang pun kena faham dengan kerja ika. Ika ni peramugari, so selalu outstation. Ika tak kisah paras rupa, yang penting ikhlas dan SETIA. Ika tak suka womanizer dan lelaki hidung belang. Sapa2 yang minat ikhlas nak kawan ngan ika abg suruhla diorg add YM ika yea….

Nama: Nursharifah Intan Zulaikha Bt Zulyahya

Nama Panggilan: Ika

Umur: 23tahun


Skin: Sowo Matang


Kening: Lentik Sedikit

Rambut: Hitam (xsuke kaler2 rambut)


Alamat: Seksyen 17 Shah Alam, Selangor


Pekerjaan: Peramug
ari

Hobi: Shopping, Tengok Wayang, Clubbing


Favorite Drink: Soya Campor Cincau, Cappucino


Favorite Food: Seafood, Spaghetti, Pizza Hut, Budu

Email:
ika_cute@yahoo.com.my

p/s: sebarang pertanyaan sila ema il saya.gmbr saya sertakan dibawah..






Ahad, 5 Oktober 2008

CORETAN PASCA AIDILFITRI

RAYA PUASA dah berlalu. Kini masing2 sudah mula berANGKAT pulang ke rumah masing2. Kampung menjadi kembali sepi. Tiada adik beradik, tiada anak2 saudara, tiada cucu cicit. Tiada juga gelak tawa, tiada bunga api dan mercun, tiada lagi berjaga malam untuk siapkan kuih raya. Namun hidup harus diteruskan.

MAAF ZAHIR BATIN

Sudah menjadi budaya, bila tiba 1 syawal, anak minta ampun maaf dengan ayah ibu. Adik minta maaf dengan abang kakak. "MAAF ZAHIR BATIN", Ucapan yang biasa didengar. Ada juga yang sebut, "Kosong kosong ye.."Tapi ramai mana yang melupakan kesalahan orang yang minta maaf ? salah dan silap itu tersimpan dalam hati. memori tak mungkin terpadam. Bila kesilapan baru terbuat,, yang lama terungkit. Mungkin ada yang mampu melupakannya. tapi tak ramai begitu. Cara untuk betul2 memaaf dan dimaaf ialah yang minta maaf benar2 menyesal dengan apa yg telah dibuat. Ini perlu kesedaran diri sendiri. Yang memberi maaf pula hendaklah terbuka hati untuk memaafkan. Juga dengan niat agar orang lain juga memaafkan kita. Kalau dapat diperincikan apa yang diminta maaf, lagi baik. Ini lah yang disebut oleh setengah ulama' sebagai syarat taubat daripada kesalahan sesama manusia.

Kalau kita buat salah lagi, biasanya tunggu raya tahun depan pula lah jawabnya....itu yang tak berapa kenanya dengan melayu kita. Sedangkan saling bermaafan itu perlu disegerakan lebih2 lagi yang melibatkan dosa.

UJIAN

Salah silap sesama manusia merupakan suatu ujian dari ALLAH buat hambaNya. Ibu bapa merupakan ujian kepada anak2. Anak2 juga merupakan ujian buat ibubapa. isteri ujian buat suami. suami juga ujian buat isteri. adik ujian buat abang. abang juga ujian buat adik. Bukan setakat itu sahaja, bahkan mertua ujian buat menantu. menantu jadi ujian buat mentua. Ujian itu melibatkan hati dan perasaan. Kekadang tingkah laku seseorang menyakitkan hati kita. teguran seseorang mengguris perasaan kita. Sekiranya kita fahami kaedah ini iaitu seseorang itu ujian kepada yang lain, maka kita akan cepat2 ubati hati kita dengan kembalikan semuanya kepada ALLAH yang memiliki hati2. Manusia tidak lekang dari kesalahan. kalau tidak ada salah, itu Nabi dan rasul namanya. hatta wali Allah pun melakukan salah silap. Yang penting ialah kita menyedari kesilapan dan kesalahan itu dan kembali kepadaNya. Bertaubat kepadaNya. Mohon keAMPUNan dariNya.

KASIH SAYANG

Kekadang sebagai anak, kita rasa dibeza2kan, dilayan tidak sama, terasa yang lain dikasihi lebih dari kita. Itu lah lumrah kehidupan. Tiada seorang manusia mampu menyamakan kasihsayangnya terhadap anak2nya yang pelbagai ragam. Kalau yang taat, sering membantu, sudah tentu disayangi ibubapa. Nabi sallallahu alaihi wasallam sendiri tidak mampu menyamakan kasihsayangnya antara isteri2nya. Baginda lebih menyayangi Khadijah r.a. lebih dari yang lain walaupun khadijah telah meninggal. Aisyah r.a. pula disayangi lebih dari yang lainnya di kalangan isteri2nya yang hidup. Namun begitu, masing2 mempunyai kelebihan sebagaimana pujian Nabi terhadap mereka dalam hadis yang berbeza. Begitulah hakikat manusia membezakan kasihsayangnya terhadap anak2 berdasarkan fe'el perangai anak2nya. Tetapi perbezaan kasihsayang itu tidak boleh di'material'kan dengan tindakan yang menyebabkan diri anak2 jadi terpinggir. Lebih2 lagi zaman kebendaan masakini, semuanya kerana wang. ADA WANG DISAYANG, TIADA WANG KASIH MELAYANG.

Kekadang perbuatan membezakan kasihsayang kerana harta benda dan wang ringgit itu tanpa disedari. Kalau diberitahu, barangkali si pelaku terkejut. Tabiat mementingkan kebendaan mampu melupakan diri kita dari bersikap adil terhadap orang di sekeliling. Bagi anak2 yang ingin disayangi sebagaimana ibubapanya menyayangi anak yang berharta, sudah tentu menanam azam untuk mendapatkan wang ringgit dan harta yang berlimpah ruah untuk buktikan kasih sayangnya terhadap ibubapanya. Tetapi rezeki itu di tangan ALLAH. Berusaha itu tidak salah. Cuma jangan sampai berputus asa apabila yang diusahakan tidak dapat. Sekiranya ALLAH telah takdirkan pada ilmuNya bahawa rezeki kita sedikit, maka sedikit lah jawabnya. Begitulah sebaliknya. Teringat satu kata hikmah dari Ibnu Ata'illah yang maksudnya, " KERAJINAN KAMU UNTUK MEMPEROLEHI APA YANG TELAH TERJAMIN UNTUK KAMU DI SAMPING KECUAIAN KAMU TERHADAP KEWAJIPAN YANG DITUNTUT DARI MU MENUNJUKKAN BUTA MATA HATIMU."

Apa yang dijamin utk kita ialah REZEKI. sedikit atau banyak, ia tetap dijamin oleh Allah yang Maha Memberi Rezeki. Apa yang dituntut kita mencarinya ialah keredhaan Allah dengan melaksanakan kewajipan yang ditentukan ke atas kita.

SABAR DAN REDHA KUNCINYA

Coretan di atas sekadar usaha menyelami hati2 manusia yang bergelar anak2, adik beradik dan ibu2. Kunci untuk mengatasi cabaran ujian2 itu ialah sabar dan redha kepadaNya. Dalam hadis qudsi ada disebutkan yang maksudnya,
"SESIAPA YANG TIDAK REDHA DENGAN QADHA' KU, DAN TIDAK SABAR DENGAN UJIANKU, DAN TIDAK BERSYUKUR DENGAN PEMBERIANKU, MAKA CARILAH TUHAN SELAINKU(SEKIRANYA KAMU MAMPU)."

WALLAHU A'LAM.

Selasa, 30 September 2008

Ahad, 21 September 2008

Rabu, 10 September 2008

upin&ipin musim baru-ADAT

upin&ipin musim baru-ANAK BULAN

Isnin, 8 September 2008

upin&ipin musim baru-TADIKA

Isnin, 1 September 2008

HIBURAN DI RAMADHAN

Ahad, 31 Ogos 2008

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK

SELAMAT HARI LAHIR



BULAN OGOS NI ADA 3 TARIKH HARI LAHIR. 25 ADEK NA, 27 FADZIL, DAN 30 DHIA' BALQIS. SELAMAT HARI LAHIR!!!

Isnin, 18 Ogos 2008

AISYA LAGU CIPLAK?

Dengar betul2 lagu di bawah nyanyian kumpulan Outlandish. Sejibik macam lagu Aisya nyanyian Yasin. Sapa tiru sapa ni? Tajuk pun sama!!



Dengar pula yang ni oleh Yasin...



Dengar yg ni pulak..dari Ched Khaled

KEBERSIHAN DALAM ISLAM

Prof .Dr. M. Aburrahman MA

Dalam kehidupan makhluk bernyawa kebersihan merupakan salah pokok dalam memelihara kelangsungan eksistensinya, sehingga tidak ada satupun makhluk kecuali berusaha untuk membersihkan dirinya, walaupun makhluk tersebut dinilai kotor. Pembersihan diri tersebut, secara fisik misalnya, ada yang menggunakan air, tanah, air dan tanah. Bagi manusia membersihkan diri tersebut dengan tanah dan air tidak cukup, tetapi ditambah dengan menggunakan dedaunan pewangi, malahan pada zaman modern sekarang menggunakan sabun mandi, bahkan untuk pembersih wajah ada sabun khusus dan lain sebagainya. Pada manusia konsep kebersihan, bukan hanya secara fisik, tetapi juga psikhis, sehingga dikenal istilah kebersihan jiwa, kebersihan hati, kebersihan spiritual dan lain sebagaianya.

Agama dan ajaran Islam menaruh perhatian amat tinggi pada kebersihan, baik lahiriah fisik maupun batiniyah psikis. Kebersihan lahiriyah itu tidak dapat dipisahkan dengan kebersihan batiniyah. Oleh karena itu, ketika seorang Muslim melaksanakan ibadah tertentu harus membersihkan terlebih dahulu aspek lahiriyahnya. Ajaran Islam yang memiliki aspek akidah, ibadah, muamalah, dan akhlak ada kaitan dengan seluruh kebersihan ini. Hal ini terdapat dalam tata cara ibadah secara keseluruhan. Orang yang mau shalat misalnya, diwajibkan bersih fisik dan psikhisnya. Secara fisik badan, pakaian, dan tempat salat harus bersih, bahkan suci. Secara psikhis atau akidah harus suci juga dari perbuatan syirik. Manusia harus suci dari fahsya dan munkarat.

Dalam membangun konsep kebersihan, Islam menetapkan berbagai macam peristilahan tentang kebersihan. Umpamanya, tazkiyah, thaharah, nazhafah, dan fitrah, seperti dalam hadis yang memerintahkan khitan, sementara dalam membangun perilaku bersih ada istilah ikhlas, thib al-nafs, ketulusan kalbu, bersih dari dosa, tobat, dan lain-lain sehingga makna bersih amat holistik karena menyangkut berbagai persoalan kehidupan, baik dunia dan akhirat.

Oleh karena itu, persoalannya ialah bagimana kebersihan dalam Islam dan apa konsep Islam mengkonsepsi kebersihan. Persoalan ini diajukan karena ketika Islam memiliki ajaran kebersihan yang amat lengkap, ternyata dalam aspek perilaku masyarakat Muslim belum sebagaimana yang dikehendaki ajaran Islam itu sendiri. Maka tidak heran bila orang sering bicara tentang kebersihan di negara-negara maju yang kebetulan non-Muslim amat mengagumkan. Diharapkan dengan tulisan ini dapat memberikan pencerahan terhadap masyarakat yang selama ini terkesan kurang memperhatikan aspek kebersihan dan belum sadar kebersihan yang menjadi bagian ajaran keimanan ini.

Aspek Kebersihan

Sumber ajaran Islam adalah al-Quran dan al-Sunnah. Dalam sumber ajaran tersebut, diterangkan bukan hanya aspek peristilahan yang digunakan tetapi juga ditemukan bagaimana sesungguhnya ajaran Islam menyoroti kebersihan.Untuk itu, maka perlu kajian tematik, sehingga ditemukan prinsip-prisnsipnya dan bagaimana sesungguhnya konsep kebersihan tersebut.

Memang, sebagai ajaran yang lengkap yang memiliki unsur-unsur akidah, syariah dan muamalah sudah semestinya konsep tersebut ada, lebih-lebih bila dilihat dari aspek maqashid al-Syariah yang termasuk aspek tahsini dan berkaitan dengan akhlak karimah.

1. Istilah yang digunakan

Sebagaimana disinggung al-Quran dan Sunnah banyak menggunakan istilah-istilah yang berkaitan dengan kebersihan atau kesucian. Dalam al-Quran ada istilah thaharah sebanyak 31 kata dan tazkiyah 59 kata. Dalam al-Quran istilah nazhafah, sementara dalam hadis kata nazhafah dapat kita lihat dalam riwayat bukan hadis, “al-Nazhafatu min al-Iman”,, walaupun hadis tersebut dipertanyakan keabsahannya.

2. Dalam implementasinya, maka istilah thaharah dan nazhafah ternyata kebersihan yang bersifat lahiriyah dan maknawiyah, sementara nazhafah atau fikih, istilah thaharah digunakan. Pada kitab-kitab klasik dikhusukan Bab al-Thaharah yang bisasanya disandingkan dengan Bab al-Najasah yang selanjutnya juga dibahas masalah air dan tanah, wudu, mandi, mandi janabat, tayamum, dan lain-lain. Namun demikian, ketika Allah menerangkan tentang penggunaan air untuk thaharah disandingkan pula dengan kesucian secara maknawiyah, Dimaksud dengan maknawiyah ialah kesucian dari hadats, baik hadats besar maupun hadats kecil, sehingga dapat melaksanakan ibadah, seperti salat dan thawaf.

3. Makna kebersihan yang digunakan dalam Islam ternyata ada yang dilihat dari aspek kebersihan harta dan jiwa dengan menggunakan istilah tazkiyah. Umpamanya, ungkapan Allah dalam al-Quran ketika menyebutkan bahwa zakat yang seakar dengan tazkiyah, memang maksudnya untuk membersihkan harta, sehingga harta yang dizakati adalah bersih dan yang yang tidak dizakati dinilai kotor. Kebersihan dan kotor harta sebenarnya ada korelasinya dengan jiwa. Suatu fitrah adalah kebudayaan itu sendiri, sekaligus peradaban dan keyakinan.

Dengan demikian, maka konsep kebersihan dan kesucian yang berdasarkan keyakinan dan kebudayaan masing-masing ada nuansa, perbedaan, lidahnya; gajah, kerbau, dan babi yang kesohor makhluk “menjijikan” mandi di kubangan, dan demikian seterusnya. Dalam bahasa Indonesia terdapat kosa-kata kotor dan jijik serta kebalikannya, bersih dan suci. Namun, semua itu baru pada tingkat lahiriyah. Lalu, bagimana Islam memberi makna kebersihan tersebut. Justeru yang menarik lagi dalam kehidupan sehari-hari kita sering mendengar, bahkan melakukannya sendiri, bukan hanya membersihkan badan kita, tetapi pakaian, rumah, halaman, kendaraan dengan menggunakan istilah mencuci pakaian, kendaraan dan lain-lain. Mencuci diambil dari kata “mensucikan”, membikin suci yang diidentikkan dengan bersih. Ini artinya, apapun yang ada harus dibersihkan atau disucikan.

Kebersihan dalam Islam

Hissiyah dan jasmaniah

Bersih secara konkrit adalah kebersihan dari kotoran atau sesuatu yang dinilai kotor. Kotoran yang melekat pada badan, pakaian, tempat tinggal, dan lain sebagainya yang mengakibatkan seseorang tak nyaman dengan kotoran tersebut. Umpamanya, badan yang terkena tanah atau kotoran tertentu, maka dinilai kotor secara jasmaniah, tidak selamanya tidak suci. Jadi, ada perbedaan antara bersih dan suci. Mungkin ada orang yang tampak bersih, tetapi tak suci.

Hissiyah dan maknawiyah

Al-Quran dan hadis banyak menggunakan lafal atau kosa-kata thaharah yang mengindikasikan pada kesucian badan dari kotoran atau najis atau sesuatu yang menimbulkan ketidaknyamanan jasmaniah seseorang. Dalam Surat al-Maidah: 6 dan surat al-Nisa: 43, ayat yang mewajibkan wudlu dan atau mandi sebelum shalat, misalnya tampak mengandung dua makna sekaligus, yaitu thaharah secara hissiyah -jasmaniah (konkrit-nyata) karena dibersihkan dengan air dan thaharah maknawiah (abstrak) karena dibersihkan dengan air atau tanah ketika air itu tidak ada. Dikatakan mengandung dua makna sekaligus karena pada ayat itu disebutkan juga makna, “Sesungguhnya Allah adalah pengampun dan penyayang” pada akhir surat al-Nisa: 43 karena wudu dan mandi juga shalat adalah jalan membersihkan dosa. Kesucian secara rohani karena dia sudah dengan ketaatan, istigfar dan taubat kepada Allah. Pada ibadah-ibadah tersebut. Memang dalam kehidupan keseharian makna suci ini, sering diungkapkan kepada seseorang yang sedang haid atau dalam keadaan junub, misalnya. Orang yang sudah bersih atau suci dari haid, disebut, “Hatta yath-hurna” (al-Baqarah: 222) bila sudah mandi junub, bukan hanya dicuci.

Sebagimana disebutkan terdahulu bahwa kebalikan dari thaharah adalah najasah atau najis. Dalam ungkapan lain ada juga istilah danas, kotor Dalam Islam istilah najis terkonsep dalam fuqaha. Mereka menetapkan bab tertentu tentang thaharah dan najis tersebut. Dahulu di kalangan fuqaha, najis itu sendiri ditetapkan sebagai berikut: Najis mughallzhah dan mukhaffafah. Dikatakan mughallazhah karena dalam membersihkannya di samping mengunakan air sebanyak tujuh kali juga najis yang dengan sekali atau dua kali cucian sudah cukup tidak lagi memerlukan tanah sebagai tambahannya.

Ketika Islam berbicara kesucian lahirah dan jasmaniah yang pada Mukhtasar al-Shahih al-BukhariTajrid al-Sharih sebagai berikut: a. Dalam Kitab al-Wudu ada 89 hadis, b. Kitab al-Ghusli ada 20 hadis, c. Membicarakan air dan tanah sebagai alat bersuci. Bersuci dari kotoran dan najis, sehingga seseorang dapat melakukan salat, utamanya, dengan nyaman dan baik. Namun, di situ pun dibicarakan bahwa berwudu itu dapat mensucikan seseorang dari perbuatan dosa. Ketika seseorang wudu berkumur dan memasukkan air akan ke hidung, dan lain-lain yang semuanya bersifat jasmani. Namun demikian, diterangkan pula bahwa orang berwudu dapat menghilangkan dosa (kecil). Dengan demikian, maka bersih dalam Islam dilihat dari aspek hissiyah dan jasmaniah adalah tidak bisa dipisahkan dengan kesucian rohaniyah. Bersih belum tentu suci, tetapi suci bisa sudah sekaligus juga bersih, walaupun tidak selamanya begitu. Dalam Islam kebersihan adalah kesucian itu sendiri dan kesucian adalah kebersihan, walaupun istilah ini tidak sama sekali merupakan garis lurus. Mungkin secara jasmaniyah bersih, tetapi belum tentu suci sekaligus karena dia orang yang tak pernah berwudu atau sedang dalam keadaan hadast. Namun, seringkali kebersihan dan kesucian tak berimbang. Ada yang asal bersih di rumah, tapi tak bertanggung jawab atas kebersihan jalan, sungai, halaman orang, dan lain-lain.

Maknawiyah

Agaknya perlu dielaborasi di sini tentang kesucian secara maknawi yang banyakmenggunakan kata tazkiyah yang makna asalnya berarti berkembang dan berkah. Pada dasarnya kebersihan maknawiyah sudah disinggung di atas, tetapi dalam Islam juga menggunakan istilah tazkiyah dalam arti tazkiyat al-nafsi sama dengan thaharat al-nafs dan tazkiyat al-mali.

a. Tazkiyah wa thaharah al-Nafs

Kesucian jiwa adalah kesucian karena ia sebagai orang beriman Al-Quran dan Sunnah atau ajaran Islam itu berfungsi sebagai tazkiyah, penyucian dari kesesatan diri. Maka muwahhid (orang yang bertauhid) adalah orang yang suci juga. Untuk itu, maka kebalikannya adalah najis, sebagai mana disebut al-Quran bahwa orang musyrik itu najis, sebagaimana diterangkan dalam dlam surat al-Taubah: 28, “Innama al-musyrikunan najasun fala yaqraub al-masjidal haram ba’da amihim hadza…” sebaliknya orang beriman adalah suci jiwanya dengan akidah yang benar. Tanah Mekah dan Madinah bgi umat Islam adalah Tanah suci karena tidak boleh diinjak oleh orang kafir. Kesucian jiwa berkaitan juga dengan akhlak mulia dan taubat. Ketika seseorang bertaubat berarti mensucikan dirinya dari segala dosa yang dilakukannya. Penyucian dosa dengan istigfar dan tidak mengulangi lagi perbuatannya. Bagi dosa yang memerlukan hokum pidana Islam, maka dengan melalui proses eksekusi pidana itu.

b. Tazkiyat wa thaharat al-mal

Kesucian harta adalah dimensi lain dari dimensi kesucian dalam Islam, tetapi juga di sini tidak selamanya bahwa menggunakan kata tazkiyah karena thuhratan atau thaharah. Namun, sebagaimana dimaklumi zakat disebut zakat karena mensucikan harta. Memang, dalam hal ini belum berimbang antara mensucikan badan atau masalah yang bersifat badaniyah dengan penyucian harta, padahal banyak cara penyucian harta ini, utamanya dengan zakat. Ongkos penyucian badan dan pemeliharaannya bila dihitung perbulan amat mahal. Mulai dari sikat gigi dan odolnya, pakaian, malahan dari kalangan tertentu ada yang sengaja mandi SPA dan Sauna, belum lagi dari kalangan “perempuan” tingkat tertentu, setiap bulan mengeluarkan dana tertentu untuk merawat wajah dan penataan rambutnya.

Untuk penyucian harta adalah dengan mengeluarkan zakat karena zakat itu sendiri artinya suci. Belum lagi dengan melalui sadaqah, infaq, wakaf, misalnya. Saat ini lembaga zakat membantu orang-orang kaya menegluarkan zakatnya, sehingga harta yang dimiliki mereka adalah harta yang suci. Allah dalam al-Quran surat al-Tubah: 103 menyatakan, yang artinya, “Ambillah dari harta mereka sadaqah (zakat), kau sucikan dan bersihkan mereka dengannya….).

Harta tak pernah dizakati adalah harta yang kotor, bahkan termasuk yaknizun al-zahab wa al-fidhdhah (al-Tubah: 34) sehingga akan membakar dirinya di neraka.

Kesimpulan

Kebersihan merupakan suatu yang amat fitri bagimakhluk hidum, utamanya makhluk bernyawa. Dalam ajaran Islam kebersihan saja belum cukup, tetapi harus disertai kesucian, Dalam kebrsihan yang ada kalanya menggunakan istilah thaharah atau tazkiyah semuanya berkaitan dengan kebersihan dan kecusian, baik hissiyah maupun ma’nawwiyah, bahkan digunakan lafal fitrah.

Konsep kebersihan yang amat jami (konprehensif) dalam Islam, belum dimaknasi secara kontekstual dalam rangkan membangun kebersihan dalam raga dan jiwanya. Maka dalam upaya membangun keseimbangan ini agaknya konseptualisasikebersihan dan kesucian harus digalakkan.

Adalah naïf jika hanya sebelah antara kebersihan dan kesucian. Ini barangkali yang mengakibatkan mengaapa orang Islam sering bersuci tetapi tidak bersih atau yang lain non-Muslim mereka tak suci tetapi bersih. Yang jelas Rasul adalah “Tokoh Kebersihan, Kesucian, dan Pelestarian Lingkungan

PENANGKAP ULAR SAWA








Isnin, 11 Ogos 2008

KASUT GETAH BAWA PADAH

Artikel ini ada rakan cyber hantar email. dia ambil petikan dari Surat khabar Straits Times Singapura. Saya tak dapat nak 'produce' gambar sebab dia hantar dlm bentuk pdf.

SUNDAY, NOVEMBER 12, 2006

Worried Parents not Letting kids wear rubber Clogs
"The Straits Times also received 10 e-mail messages from parents, some of whom said that their children had been injured on escalators while wearing original CROCS shoes."
Posted by NoRubberClog at 11:19 AM 13 comments
Toe Broken in Four Parts : accident involving kids and rubber clog and escalators
After three escalator accidents in four months involving kids wearing rubber sandals, another family has come forward with their horror story .... "The flesh on his big and second toes had been ripped off, exposing the bone beneath."
Posted by NoRubberClog at 11:17 AM 0 comments
2 Accidents in 3 days
Posted by NoRubberClog at 11:11 AM 3 comments
Toddler's Big Toe Ripped Off
"While i lifted her, I saw the jagged bone of the toe protruding out, where her toe used to be. It's not something any parent could bear to see." "This is not the first time an accident involving children, escalator steps and rubber clogs has happened."
The Straits Times Interactive
Toddler's big toe ripped off in mall escalator accident
By Tanya FongNov 6, 2006
LITTLE Shiyr Chong screamed soon after stepping onto the moving escalator. Her foot had got caught.
The two-year-old was lifted out of harm's way by her father - but her big toe had been ripped off.The incident happened on Saturday at neighbourhood mall Admiralty Place in Woodlands Avenue 6 at about 8.40pm.
The right toe - minus the bone - was found nearly three hours later but could not be re-attached as it was too badly damaged.
The evening had started out as a birthday outing for the Chong family, who live in Sembawang.Mr Alvin Chong, 33, and his wife were with their two sons, aged five and 18 months, their daughter, and Mr Chong's mother.
They were heading home after a dinner to celebrate Mrs Chong's 36th birthday at Admiralty Place's second-floor foodcourt, next to Admiralty MRT station.As the family got on the escalator to go down, Shiyr shouted 'Ouch, ouch'. Her right rubber clog was stuck in the teeth of the escalator step.
Mr Chong, a teacher, said: 'When I lifted her, I saw the jagged bone of the toe protruding out, where her toe used to be. It's not something any parent could bear to see.'
Skin from the ball of her foot was also ripped off.
Meanwhile, a bystander had pressed the emergency stop button.The Chongs called 995 for an ambulance and rushed the girl to a nearby clinic where her wound was bandaged. Paramedics arrived at about 9.05pm.
Six Singapore Civil Defence Force (SCDF) officers and the police tried to contact the escalator technician through the Sembawang Town Council. They got through to him at about 9.15pm and he arrived at the scene before 10.05pm.
Said the SCDF Commander of Woodlands Fire Station, Major Andy Choo: 'Breaking or cutting through the interlocked, steel stair of the escalator would have taken a much, much longer time than for the technician to arrive to unlock and remove the steel stair panels.'
At about 11.20pm, the girl's rubber clog and toe were found separately in the pits under the escalator and the toe was taken to the National University Hospital.Sembawang Town Council could not be contacted for comment.
Yesterday morning, Shiyr underwent two hours of surgery to amputate the remaining toe bone, and to graft skin from her thigh to her damaged foot.
The big toe helps the body to maintain balance while walking.
This is not the first time an accident involving children, escalators and rubber clogs has happened.
In August, a two-year-old girl got her shoe caught in the escalator steps, while she was with her parents in Toa Payoh Central.
tanya@sph.com.sg
Posted by NoRubberClog at 11:08 AM 0 comments
Crocs Shoes & Escalator Accidents
Lets think about this? >> We have read many articles parents coming forward to claim that their kids was wearing CROCS original when accidents happened. Why is it that official reports still blame the fact that accident happend because the kids are wearing fake CROCS? >> Many articles have parents pointed out the price they paid for the kids rubber clog...... SGD40 and about USD 25, its definitely not the price one is paying for a fake Crocs that is selling at about SGD 5 or about USD 3. Should one push the blame on the escalators instead of the product itself? Read the report below. About.com Reported: http://shoes.about.com/b/a/257385.htm Over the last couple of years, Crocs shoes have exploded as one of the biggest footwear trends since UGG boots. But over the last couple of months, the rubber clogs have come under some scrutiny due to escalator accidents involving children wearing the beloved colorful shoes. While Crocs are popular enough to be identified by name after such an accident occurs, it's important to note that other shoes can also pose a risk to riders.
In fact, most recently, a child in Singapore lost her big toe wearing rubber clogs that resembled Crocs, but were actually an imitation brand. Parents should be aware that any type of rubber or soft, pliable shoes can be problematic, as can long and untied shoe laces. In recent statements, the Crocs company claimed that "Crocs shoes are completely safe," and went on to point out that escalators that have not received proper care and maintenance pose a risk to their riders. They have called for improved escalator safetey, and are currently designing a new tag that includes safety tips for escalators.
Posted by NoRubberClog at 5:14 AM 13 comments
ABC NEWS Reported: Crocs Can Pose a Danger on Escalators
Oct. 5, 2006 — Those big, bold gardening clogs that come in bright colors and mold to the shape of your feet seem to be everywhere these days. The company that makes one kind of rubber clogs, Crocs, sold 6 million of them last year. In some online chat rooms and blogs, however, parents are sharing stories about kids having accidents while wearing the shoes. Some people have reported that kids wearing Crocs have had their feet sucked into the side of escalators. Some businesses have even posted warning signs near their escalators saying if you're wearing Crocs, be careful. Chloe Johnson, 10, from Kansas City, is one of those kids who had a frightening experience while wearing the shoes. She loved her Crocs. "I wore them almost everywhere," she said. Last year on an escalator at the Atlanta Hartsfield Airport, she had a huge scare. "Chloe said, 'My toe, my toe,'" said her mother, Kay Hopkins. "And we took the Croc off and seeing the blood and seeing her toe — it was frightening." The escalator was crowded, and the toe of Chloe's left shoe was sucked between the escalator stair and the side wall. "To have this happen with your child standing right next to you ends up being pretty shocking," said Chloe's father, Neil Johnson. Chloe's foot recovered, but last month, two children wearing Crocs in Arkansas had more serious injuries. "Imagine that you are taking a child shopping and out of the blue their foot is mangled, trapped," said James Yuen, a plastic surgeon at Arkansas Children's Hospital. "Can you imagine a child stuck for almost an hour? It is a very traumatic event." It's not just Crocs that pose a danger — any soft, pliable shoe, even flip-flops, can be dangerous on an escalator. Escalator Safety Tips The Consumer Product Safety Commission estimates about 10,000 people go to the emergency room every year after accidents on escalators. Of those, 20 percent involved
having hands, feet or shoes trapped. The industry has worked for years to make escalators safer, but not every state has adopted the latest codes. Arkansas, for example, is still using regulations that date back to the early 1990s. The makers of Crocs are designing a new tag that includes escalator safety tips. In a statement, the company told ABC News: "Crocs shoes are completely safe. … Escalators and moving sidewalks, particularly those that have not received proper care and maintenance, can be dangerous and pose risks to their riders." But Chloe's parents are convinced that the Crocs were an important factor in her accident. "They did have the escalator inspected, and everything was running, functioning well," said Chloe's mother. About 245 million people ride escalators every day, and only a small number of incidents have been reported, so it's not an epidemic. But to be safe, experts say parents should make sure children ride in the center of the escalator step. Parents of small children should carry them, and kids should not run their foot along the wall — that creates friction and heat, which could explain why the Crocs seem to melt around the edge of the step. And remember that escalators are now outfitted with emergency stop buttons. If you run into trouble, you can shut it down pretty quickly.
Posted by NoRubberClog at 4:59 AM 17 comments
Subscribe to: Posts (Atom)
Crocs Accidents
crocsaccidents
This blog is dedicated to warn parents of the possible dangers of rubber clogs to children. Have you or your children had any problems with Crocs rubber clogs, flip-flops or similar types of rubber shoes while riding an escalator? We are looking into reports of kids having accidents on escalators while wearing the popular rubber clogs. If you have a story about an accident while wearing the shoes, please tell us briefly about it below, including where and how it happened.
Blog Archive
• ▼ 2006 (6)
o ▼ November (6)
􀂃 Worried Parents not Letting kids wear rubber Clogs...
􀂃 Toe Broken in Four Parts : accident involving kids...
􀂃 2 Accidents in 3 days
􀂃 Toddler's Big Toe Ripped Off
􀂃 Crocs Shoes & Escalator Accidents
􀂃 ABC NEWS Reported: Crocs Can Pose a Danger on Esca...
About Me
NoRubberClog
View my complete profile

KESAN PEMANASAN GLOBAL

Jagung bertukar jadi bertih tanpa dimasak!!!

Babi dipanggang dek panas mentari!!!

Telur pun boleh masak dalam sarang!!!

Selasa, 5 Ogos 2008

PUTRAJAYA LAGI & LAGI

Chek pegang Humaira' , Ambe pegang Amanina...Dah lama tak bergambar dengan Chek. Baby tu tengok apa ye?

Abang G sekeluarga. Adam tak pandai 'posing' langsung. Buat rosak gambar je....

Aksi fiq yg kempunan mandi kolam..

Keluarga kami...Ada 'lembaga' yg tidak diingini muncul dalam lensa kamera kami. Sila lihat betul2 antara Faridah (berbaju biru) dn Chek (berbaju pink)..SERAM......

InsyaAllah ia akan menjadi lebih besar dan besar, dan besar...Tunggu lah Ayah Chik LEE dan Ayah De Spider Dey kawin dulu...

Aksi Peminat ULTRAMAN NEXUS...

SEORANG NENEK DAN CUCUNYA. INI IBUKU SAMBIL MEMEGANG ANAK ABANGKU. "cEPATLAH tOK, TAK TAHAN DAH NI...Nak shushu...."

Isnin, 28 Julai 2008

GADIS SUNTI LUBNAN BER 'AIRMATA' KRISTAL

Video ini menjadi bukti kekuasaan Allah melakukan perkara yang tidak masuk akal manusia yang sempit dan terbatas ini. Tidak mustahil kan? Teringat ambe pada kisah seorang gadis di Malaysia(dah lupa negeri mana) yang mengeluarkan kristal daripada isbu jari kakinya.

CLOSE UP BABY


HUMAIRA' BINTI HAIRUL HASMADI


WAN AMANINA BINTI WAN MOHD FAUZI

D MASJID PUTRAJAYA

Adik Iparku 'Hero' dengan anak bongsunya Humaira'.

Ni Abang sulongku dengan anak bongsunya Amanina...

Ini dia Isteriku tercinta, Zainoriah, Anak lelakiku Dainal dan anak saudaraku Amanina.

Rabu, 23 Julai 2008

D PUTRAJAYA

SAYA IBU YANG JAHAT!

Saya ibu yang jahat!

20 tahun yang lalu saya melahirkan seorang bayi laki-laki, wajahnya comel tetapi nampak bodoh. Ali, suamiku memberinya nama Yusri. Semakin lama semakin nampak jelas bahawa anak ini memang agak terkebelakang. Saya berniat mahu memberikannya kepada orang lain saja supaya dijadikan budak atau pelayan bila besar nanti. Namun Ali mencegah niat buruk itu. Akhirnya terpaksa saya besarkannya juga.

Pada tahun kedua kelahiran Yusri, saya pun melahirkan pula seorang anak perempuan yang cantik. Saya menamakannya Yasmin. Saya sangat menyayangi Yasmin, begitu juga Ali. Seringkali kami mengajaknya pergi ke taman hiburan dan membelikan pakaian anak-anak yang indah-indah. ..

Namun tidak demikian halnya dengan Yusri. Ia hanya memiliki beberapa helai pakaian lama. Ali berniat membelikannya, namun saya selalu melarang dengan alasan tiada wang. Ali terpaksa menuruti kata saya.

Saat usia Yasmin 2 tahun, Ali meninggal dunia. Yusri sudah berumur 4 tahun ketika itu. Keluarga kami menjadi semakin miskin dengan hutang yang semakin bertambah. Saya mengambil satu tindakan yang akhirnya membuatkan saya menyesal seumur hidup. Saya pergi meninggalkan kampung kelahiran saya bersama Yasmin. Saya tinggalkan Yusri yang sedang tert idur lelap begitu saja.

Setahun.., 2 tahun.., 5 tahun.., 10 tahun.. berlalu sejak kejadian itu.

Saya menikah kembali dengan Kamal, seorang bujang. Usia pernikahan kami menginjak tahun kelima. Berkat Kamal, sifat-sifat buruk saya seperti pemarah, egois, dan tinggi hati, berubah sedikit demi sedikit menjadi lebih sabar dan penyayang. Yasmin sudah berumur 15 tahun dan kami menyekolahkan dia di sekolah jururawat. Saya tidak lagi ingat berkenaan Yusri dan tiada memori yang mengaitkan saya kepadanya.

Hinggalah le satu malam, malam di mana saya bermimpi mengenai seorang anak.

Wajahnya segak namun kelihatan pucat sekali. Dia melihat ke arah saya.

Sambil tersenyum dia berkata, "Makcik, makcik kenal mama saya? Saya rindu sekali pada mama!" Sesudah berkata demikian ia mulai pergi, namun saya menahannya, "Tunggu..., saya rasa saya kenal kamu. Siapa namamu wahai anak yang manis?"

"Nama saya Yusri, makcik."

"Yusri...? Yusri... Ya Tuhan! Benarkah engkau ni Yusri???"

Saya terus tersentak dan terbangun. Rasa bersalah, sesal dan pelbagai perasaan aneh yang lain menerpa diri saya pada masa itu juga. Tiba-tiba terlintas kembali kisah yang terjadi dulu seperti sebuah filem yang ditayangkan kembali di kepala saya. Baru sekarang saya menyedari betapa jahatnya perbuatan saya dulu. Rasanya seperti mahu mati saja saat itu. Ya, saya patut mati..., mati..., mati...

Ketika tinggal seinci jarak pisau yang ingin saya goreskan ke pergelangan tangan, tiba-tiba bayangan Yusri melintas kembali di fikiran saya. Ya Yusri, mama akan menjemputmu Yusri, tunggu ya sayang!...

Petang itu saya membawa dan memarkir kereta Civic biru saya di samping sebuah pondok, dan ia membuatkan Kamal berasa hairan. Beliau menatap wajah saya dan bertanya, "Hasnah, apa yang sebenarnya terjadi? Mengapa kita berada di sini?"

"Oh, Kamal, kau pasti akan membenciku selepas saya menceritakan hal yang saya lakukan dulu," Aku terus menceritakan segalanya dengan terisak-isak. ..

Ternyata Tuhan sungguh baik kepada saya. Ia memberikan suami yang begitu baik dan penuh pengertian. Selepas tangisan saya reda, saya keluar dari kereta dengan diikuti oleh Kamal dari belakang. Mata saya menatap lekat pada gubuk yang terbentang dua meter dari hadapan saya.

Saya mula teringat yang saya pernah tinggal dalam pondok itu dan saya tinggalkannya, Yusri.. Yusri... Di manakah engkau? Saya meninggalkan Yusri di sana 10 tahun yang lalu. Dengan perasaan sedih saya berlari menghampiri pondok tersebut dan membuka pintu yang diperbuat daripada buluh itu... Gelap sekali... Tidak terlihat sesuatu apapun di dalamnya!

Perlahan-lahan mata saya mulai terbiasa dengan kegelapan dalam ruangan kecil itu. Namun saya tidak menemui sesiapapun didalamnya. Hanya ada sehelai kain buruk yang berlonggok di lantai tanah. Saya mengambil seraya mengamatinya dengan betul-betul. .. Mata mulai berkaca-kaca, saya mengenali potongan kain itu . Ini adalah baju buruk yang dulu dipakai oleh Yusri setiap hari...

Beberapa saat kemudian, dengan perasaan yang sangat sedih dan bersalah, sayapun keluar dari ruangan itu... Air mata saya mengalir dengan deras.

Saat itu saya hanya diam saja. Sesaat kemudian saya dan Kamal mulai menaiki kereta untuk meninggalkan tempat tersebut. Namun, saya melihat seseorang berdiri di belakang kereta kami. Saya terkejut sebab suasana saat itu gelap sekali. Kemudian terlihatlah wajah orang itu yang sangat kotor. Ternyata ia seorang wanita tua. Saya terkejut lagi apabila dengan tiba-tiba dia menegur saya. Suaranya parau.

"Heii...! Siapa kamu?! Apa yang kamu mahu?!"

Dengan memberanikan diri, saya pun bertanya, "Ibu, apakah ibu kenal dengan seorang anak bernama Yusri yang dulunya tinggal di sini?"

Ia menjawab, "Kalau kamu ibunya, kamu adalah perempuan terkutuk!! Tahukah

kamu, 10 tahun yang lalu sejak kamu meninggalkannya di sini, Yusri terus menunggu ibunya dan memanggil, 'Mama..., mama!' Kerana tidak tahan melihat keadaannya, kadang-kadang saya memberinya makan dan mengajaknya tinggal bersama saya.

Walaupun saya orang miskin dan hanya bekerja sebagai pemungut sampah, namun saya tidak akan meninggalkan anak saya seperti itu! Tiga bulan yang lalu Yusri meninggalkan sehelai kertas ini. Ia belajar menulis setiap hari selama bertahun-tahun hanya untuk menulis ini untukmu..."

Saya pun membaca tulisan di kertas itu... "mama, mengapa mama tidak pernah kembali lagi...? mama marah pada Yusri, ya? mama, biarlah Yusri yang pergi saja, tapi mama harus berjanji mama tidak akan marah lagi pada Yusri."

Saya menjerit histeria membaca surat itu. "Tolong bagi tahu.. di mana dia sekarang? Saya berjanji akan menyayanginya sekarang! Saya tidak akan meninggalkannya lagi! Tolonglah cakap...!!!" Kamal memeluk tubuh saya yang terketar-ketar dan lemah.

"Semua sudah terlambat (dengan nada lembut). Sehari sebelum kamu datang, Yusri sudah meninggal dunia. Dia meninggal di belakang pondok ini. tubuhnya sangat kurus, ia sangat lemah. Hanya demi menunggumu ia rela bertahan di belakang pondok ini tanpa berani masuk ke dalamnya. Dia takut apabila mamanya datang, mamanya akan pergi lagi apabila melihatnya ada di dalam sana... Dia hanya berharap dapat melihat mamanya dari belakang pondok ini... Meskipun hujan deras, dengan keadaannya yang lemah ia terus berkeras menunggu kamu di sana. Dosa kamu tidak akan terampun!" Saya kemudian pengsan dan tidak ingat apa-apa lagi.

Semoga menjadi pelajaran bagi kita sebagai orang tua ataupun bagi yang akan berkahwin. Janganlah menyalahkan apa yang sudah diberikan oleh Allah.

Tetapi hargailah apa yang diberikan oleh Allah. Dan cuba bersabar. Kerana

DIA tidak akan memberikan sesuatu apapun dengan sia-sia.

moral - sayangi orang di sekitar anda. kita tidak tahu siapa yang benar-benar menyayangi kita...