Selasa, 8 Disember 2009

MALANG TIDAK BERBAU...



MALANG TIDAK BERBAU

Salam...

Dah lama tak menulis. Raya Korban dah seminggu berlalu. Tapi ambe masih lagi terbayang2 di kepala akan peristiwa pada hari raya ketiga. Kami sekeluarga dengan empat buah kereta ke Kelantan. Ambe bertolak seawal jam 8 pagi, menuju ke Kampung Tebauk untuk mengambil ibu mertua. Kereta Abang dan adik-adik masih di belakang. Kami berjanji untuk bertemu di Jerteh. Alhamdulillah setiba di Jerteh, tiada apa yang tidak diingini berlaku. Semuanya selamat. Ambe pun alhamdulillah, tidak mengantuk. Biasanya bawa lebih drp sejam, ambe mengantuk. kalau terlampau, ambe berhenti tidur sekejap atau minum di kedai makan.

Malang tidak berbau. Dalam perjalanan ke Rantau Panjang melalui jalan potong daripada Tanah Merah, lebih kurang 20 km ke Rantau Panjang kalau tak silap, ambe kemalangan. Waktu tu trafik slow. bawa kereta sekitar 50 hingga 60 km sejam sahaja. jalan pula bengkang bengkok macam ular kena palu. Sampai satu selekoh, betul2 dekat Balai Polis Kampung Lubuk Sentul, Ambe tak sedar memasuki lorong berlawanan arus. Sedar tak sedar sudah berada di hadapan sebuah kereta Iswara. Ambe cuba balas balik ke kiri untuk memasuki lorong yang betul tetapi malang tidak berbau, kemalangan berlaku. Ketika itu, semua penumpang kereta ambe tidur. Adik ambe Lan dan Fandi, anak ambe Danisyah dan Danial, serta ibu mertua ambe semuanya tertidur. Muka ambe terhantuk ke Stereng kereta hingga berdarah hidung dan mulut. Ambe lekas2 keluar dan arahkan Lan keluar bersama2 anak2 ambe. Dada mulanya rasa sesak nafas akibat terkena stereng tetapi setelah tundukkan badan, rasa sedikit lega. Terlihat di sebelah kiri seat belakang, Ibu mertua tidak sedarkan diri. Dada mula berdebar. Ambe buka pintu, dan cuba gerakkan beliau, "Mak. mak bangun." Rupa2nya Ibu mertua tertidur dan tidak sedar walaupun kemalangan. Syukur alhamdulillah sebab Allah pelihara semuanya dari cedera teruk. Cuma ambe yang berdarah. Yang lain ada sedikit bengkak dan lebam masing2 di kaki. Bimbang juga kalau terjadi apa2 terhadap ibu mertua kerana beliau ada penyakit darah tinggi.


TOLONG MENOLONG

Ahamdulillah oleh kerana kami berkonvoi, Hairul yang mengekori di belakang memang akui bahawa beliau nampak peristiwa itu di depan mata. Di saat Chek(ibu) keluar daripada kereta, Hairul terpaksa memapah Chek kerana hampir2 rebah kerana menyaksikan anak keduanya(ambe lah) kemalangan. Anak2 dikeluarkan oleh adik2. Kalau tak silap, Lan memeluk erat salah seorang anak ambe yang terkejut, tidak berhenti2 menangis. Ada orang yang prihatin bawa ambe ke Klinik Kerajaan di Lati, Rantau Panjang. Muka bengkak akibat terhantuk di stereng. Anak2 ambe dibawa oleh Hairul ke klinik yang sama. Kereta yang dilanggar juga alami kecederaan lebih kurang ambe. Tetapi oleh kerana anak pemandu tersebut diriba oleh isterinya di seat hadapan, ia terhantuk di 'dashboard' sehingga menyebabkan benjolan yang besar di dahi. Timbul rasa kasihan kepadanya tapi apakan daya, ambe pun cedera. Pemandu iswara tersebut berdarah di mulut juga tetapi tidak serius. Isterinya bengkak di muka. Ada seorang lagi anaknya yang cacat OKU tidak mengaami kecederaan kerana dipasangkan kerusi keselamatan(kerusi bayi) yang di'seatbelt'kan di tempat duduk belakang. Ambe cuba ajak pemandu itu ke klinik tapi beliau menolak kerana mahu tunggu di kereta. Tiada sesiapa yang bersamanya lagi. Abangku dan adik2nya ketiadaan ambe bertindak mengeluarkan kesemua barang2 yang ada dalam kereta termasuk tayar 'spare' untuk mengelakkan kecurian. Ini terbukti kerana isteri pemandu Iswara tadi mengadu rantai leher anaknya yang kecil hilang. Ada kesan lebam di leher menandakan ianya diragut orang. Itulah manusia berhati binatang. Dalam keadaan orang kesakitan, dia ambil kesempatan.

Walaubagaimanapun, ambe ucapkan berbanyak terima kasih, jazakumullah(Semoga Allah memberi ganjaran pahala kepada kalian) atas bantuan serta merta abang dan adik2: Abang G, Hairul, Lan, Fandi, Faridah, Fadzil, dan Fazly.

PENGAJARAN

Waktu ambe keluar dari kereta, ambe lihat banyak darah di baju kesan percikan darah hidung dan mulut. Kata Lan adik ambe, dia pun tempias darah ambe walaupun berada di 'seat' belakang. Ambe terus teringat pada hari raya pertama sewaktu menguruskan lembu korban, baju ambe penuh dengan darah lembu tersebut yang tersembur betul2 di muka dan dada baju dek kerana ambe pegang lehernya untuk tegangkan agar penyembelih mudah jalankan tugas dengan baik.

Ambe cuba fikir2kan apa pengajaran yang Allah ingin berikan kepadaku selain pesanan agar berhati2, dan sekiranya mengantuk, terus berehat untuk elakkan kemalangan berlaku. Ambe fikir mungkin ada dosa yang ambe lakukan menyebabkan Allah jadikan peristiwa ini sebagai kaffarah dosa tersebut.

Sehingga ke saat ini, ambe masih lagi fobia kalau bawa kereta jauh2 kerana bimbang mengantuk. Ambe cuba elakkan bawa kereta dalam keadaan tiada teman kalau ke destinasi jauh. beberapa hari lepas pun ambe minta bantuan kawan karib Badli untuk hantarkan ke Pasir Mas, kemudian ke Kubang Kerian untuk uruskan kereta ke bengkel. Terima kasih juga kepada Badli yang sudi menemani ambe.

Nasihat ambe kepada abang, adik2 dan semua pengguna jalanraya, berhentilah kenderaan anda sekiranya letih dan mengantuk. Minum kopi atau berehat atau tidur sekejap untuk kembalikan tenaga. Kalau ada teman ganti memandu, itu lebih baik.

Syukur alhamdulillah kerana ketika kejadian, anak bongsu yang berusia 3 tahun berada di rumah bersama2 isteri ambe kerana demam dan asma. Semuanya ada hikmah tersendiri.

Hamba bersyukur kepada Mu ya Allah...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lain kali nak berjalan kene bekal radix ning