Ahad, 6 Januari 2008

MEMORI 2004-2007

DETIK 21 MAC 2004

Setelah bertukarnya kerajaan pimpinan Barisan Alternatif kepada Barisan Nasional pada 21 Mac 2004, pada malam keputusan itu juga ada rakan pegawai tadbir yang sudah membayangkan aku akan dipecat. Aku dengar dan buat selamba aje walaupun ia bermain dalam mindaku. Isteri kesayanganku menangis kerana tumbangnya Kerajaan pimpinan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang sempat meletakkan asas pemerintahan berdasarkan Al Qur'an dan Sunnah, Ijmak dan Qias. Kami tetap redha dengan ketentuan itu. Aku terkejut dan tergamam dengan pengumuman kemenangan BN yang dibuat oleh Pegawai PRU Kawasan Kuala Terengganu, Encik Adzlan Dagang dalam keadaan tersenyum dan ceria. Beliau mengucapkan tahniah kepada calon-calon yag memenangi PRU ke 11 itu.

DITUKARKAN
April 2004, setelah kira-kira sebulan berada di bilik Penolong Pengarah Urusetia Penerangan Negeri Terengganu, aku ditukarkan ke Pejabat Tanah Kemaman. Aku tidak menyangka akan ditukarkan ke sana kerana gambaran dan ura-ura yang diberikan oleh rakan-rakan pegawai tadbir seolah-olah aku akan dipecat atau dibiliksejukkan. Setahun berada di Kemaman, pelbagai pengalaman menarik yang tersimpan di benak ini. Pada asalnya aku hanya menjaga unit pendaftaran dan hasil sahaja, kemudian diberikan unit penguatkuasaan yang sebelum ini dipegang oleh Encik Zulkifli.

TAHUN 2007 memuatkan hari-hari yang penuh cabaran, pengalaman dan cubaan buat diriku. Selepas ditukarkan daripada jawatan Penolong Pentadbir Tanah di Pejabat Tanah Kemaman ke jawatan Pegawai Tambah Sentara(Peti Sejuk) Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri pada April 2005 , aku terpaksa membiasakan diri dengan suasana baru dalam sejarah perkhidmatan ku sebagai pegawai tadbir. Pegawai Tambah Sentara merupakan suatu jawatan yang ditakuti oleh pegawai tadbir negeri. Ia melambangkan pengasingan, kehinaan, pemulauan, penderaan emosi dan seumpamanya. Itulah yang berlaku kepadaku. Namun begitu, aku gagahkan diri melalui semua itu. Bayangkan keadaan ku daripada seorang 'ADO'(Penolong Pentadbir Tanah) kepada pegawai tambah sentara yang datang ke pejabat hanya sekadar 'punch in' dan 'punch out' sahaja. tanpa ada mesyuarat, tanpa komputer di bilik pejabat, tanpa fail-fail kerja sebagaimana biasa kehidupan seorang pegawai di pejabat. Kakitangan sekeliling tidak pedulikan aku. Ada yang takut untuk bertegur sapa denganku. Ada juga yang bertegur sapa tetapi pandang-pandang di sekeliling. Ada juga yang melahirkan simpatinya terhadap nasibku. Aku sendiri? Walaupun hatiku tidak meredhai tindakan mereka Sang Penzalim, tetapi aku tetap redha terhadap segala apa yang menimpaku.
Aku masih ingat ada kawan yang memberitahuku bahawa aku ditukarkan angkara Penolong Pentadbir Tanah 2. Aku tahu beliau difitnah di hadapan rakan-rakan pegawai tadbir yang lain. Sedangkan ramai di kalangan kakitangan pejabat sudah maklum perangai pegawai yang suka membuat fitnah tersebut. Aku serahkan saja kepada Allah semua itu. Sudah tentu ada hikmahnya.
Sepanjang aku berada di Pejabat Tanah Kemaman, aku mula rapat dengan dunia ilmu. Aku hadiri kuliah, aku beli buku-buku agama, aku ikuti kuliah agama yang dianjurkan Kelab Agama JKR yang aku kira memberi nafas baru kepadaku untuk mendalami ilmu agama yang ketika itu Ustaz Hashim lah guruku. TERIMA KASIH USTAZ. Walaupun usianya kira-kira 70 hingga 80 tahun, dia masih mampu mencurahkan ilmunya kepada kakitangan JKR tanpa rasa jemu. Bahkan beliau cukup pemurah untuk ajarkan apa sahaja ilmu agama yang bermanfaat kepada kami. Sikapnya yang peramah dan pemurah Ilmu cukup aku senangi. Beliau sentiasa bertanyakan khabarku walaupun di saat aku tidak hadir ke kuliah tersebut disebabkan tugas. Bila lagi agaknya aku dapat bersua muka dengannya. Mudah-mudahan Allah panjangkan umurnya dan ketemukan aku dengannya. Amin........

Bersambung........


Tiada ulasan: