Rabu, 2 Januari 2008

SELAMAT TINGGAL 2007

TAHUN 2007 sudah tiga hari berlalu. Hari ini sudah masuk 3 Januari 2008 bersamaan 24 Zulhijah 1428. Tak lama lagi kita akan menyambut Awal Muharram. Negara baru sahaja menyambut tahu baru masihi. Banyak acara-acara sebagaimana tahun-tahun lepas dianjurkan. Bagi negeri asalku Terengganu, rakyat berpeluang melalui suatu pengalaman yang akan dicatat dalam buku sejarah Terengganu sebagai slah satu peristiwa besar iaitu Pengisytiharan Kuala Terengganu sebagai Bandaraya Warisan Pesisir Air. Ada yang buat jenaka dengan memberi nama singkatannya sebagai BAWASIR. Ramai juga rakyat Terengganu berlabuh kenderaan di sepanjang jalan sebelah Bukit Besar untuk melihat tembakan bunga api sempena pengisytiharan tersebut. Dilaporkan dalam akhbar bahawa belanja program keseluruhannya memakan RM10 JUTA. Rakyat umumnya seronok menonton bunga api pelbagai warna ditembak ke udara. Aku pula ditakdirkan kebetulan mahu ke SABASUN HYPERUNCIT untuk beli beberapa perkara. Maklumlah sekolah dah nak buka. Ku lihat orang-orang yang stia berdiri berhampiran SABASUN, tersenyum puas melihat bunga api demi bunga api ditembak ke udara. Seolah-olah mereka sedang melihat majlis persandingan pasangan kahwin anak beranak mereka. Barangkali tidak terlintas di hati mereka bahawa belanja yang digunakan untuk majlis seprti itu diambil dari kutipan cukai-cukai yang pelbagai dari poket rakyat.

Ku teringat ada sahabatku yang sengaja keluar ronda-ronda malam tahun baru 31 Disember 2007 yang lalu. Dengan berbekalkan kamera digitalnya, beliau ambil beberapa keping gambar yang dikiranya menarik. Apabila dimasukkan dalam blognya, rupa-rupanya gambar yang dikatakan menarik ialah sekumpulan remaja ber'subculture'kan punk.

Tak sangka pulak ada budak punk di Terengganu tercinta ni. Aku memang jarang merayau waktu malam. Kalau keluar pun atas dasar mesyuarat ataupun majlis-majlis ilmu. Kata kawanku,bukan setakat punk aje yang ada di KT ni. Bahkan Grundge, Skinhead dan lain-lain. Tengoklah aksi mereka menunjukkan isyarat lucah ala barat. Ngeri juga aku tengok nasib anak bangsa beragama Islam jadi sebegitu rupa.


Bukan itu sahaja, malam tahun baru juga dihiasi dengan Parti Disko yang dihoskan oleh DJ yang didatangkan khas dari Hard Rock Cafe KL. Aku dapat gambar ni pun dari blog yang sama. Ada rakan yang berani masuk untuk lihat apa yang berlaku. Tak sangka pula terserempak dengan polis yang buat kerja part time dalam majlis tu.Barangkali diorang tengah undercover kot. Tapi 'point' pentingnya, parti liar tersebut memang benar-benar berlaku. Itu lah antara pengorbanan yang perlu dibayar untuk sebuah pembangunan bandaraya barangkali.

Tiada ulasan: